بازیگران بورس (شنبه 23 تیر)

حمایت سهامداران حقوقی‌ از دوقلوهای سنگ آهنی

10:44 - 1400/01/18
در حالی که امروز سهامداران حقوقی نسبت به سهامداران حقیقی دست پُرتری داشتند که همچنان دوقلوهای سنگ آهنی در ردیف اول خریدهای سهامداران حقوقی بودند.
حمایت سهامداران حقوقی‌ از دوقلوهای سنگ آهنی

 دنیای بورس: بازیگران بازار در حالی شاهد کاهش 0.5 درصدی شاخص کل بورس در جریان معاملات نخستین روز کاری هفته بودند که در این میان حقوقی‌های بازار با خریدهای پرحجم و بعضا دید حمایتی خود، توانستند  بازی را به نفع خود تغییر دهند؛ به این ترتیب شاهد تغییر مالکیت 14 میلیارد تومانی  نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به معامله گران حقوقی بودیم.

 در این میان حقوقی‌ها خریدهای قابل توجهی در دو نماد سنگ آهنی یعنی چادرملو و گل گهر داشتند. به نظر می رسد افت قیمت این دو نماد و تاثیرگذاری آن‌ها بر افت شاخص کل بورس در خریدهای سهامداران عمده بی تاثیر نبوده است. در این میان افت نسبی قیمت سنگ‌آهن در بازارهای شرق آسیا در روزهای انتهایی هفته گذشته ، در کاهش قیمت امروز این دو نماد بی تاثیر نبوده است. در این راستا حقوقی‌ها با جمع آوری سهام این دو شرکت تلاش در جهت جلوگیری از افت بیشتر قیمتی و تاثیرمنفی بر شاخص داشتند؛ به طوریکه خالص خرید به ثبت رسیده در این دوقلوی معدنی به بیش از 6 میلیارد تومان رسید. در این میان 3.6 میلیارد تومان به جابجایی نقدینگی در نماد «کگل» تعلق داشت.

این خریدها سبب شد گروه معدنی بیشترین خرید را در این بازار تجربه کند که با خالص خرید 7 میلیارد و 300 میلیون تومانی از سوی معامله گران عمده همراه شد.

افزون بر در جریان معاملات روز شنبه خریدهای سهامداران عمده در نماد ملی مس ایران نیز قابل توجه بود؛ به طوریکه جابجایی بیش از 4 میلیارد تومانی نقدینگی را به سمت پرتفوی معامله گران حقوقی «فملی» شاهد بودیم. کالسیمین و فولاد خوزستان نیز از دیگر نمادهای فلزی مورد توجه سهامداران عمده در این بازار بودند که هر کدام تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد تومانی را از سوی حقوقی ها تجربه کردند.

همچنین در این روز گروه شیمیایی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده بود که با تغییر مالکیت بیش از 2.6 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبرو شد. در صدر این خریدها نیز تمایل برای جمع آوری سهام گسترش نفت و گاز پارسیان قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید «پارسان» به بیش از 700 میلیون تومان رسید. پتروشیمی خارک نیز خالص خرید 600 میلیون تومانی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد. «شیران» ، «پاکشو» و «شاراک» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بودند که هر کدام تغییر مالکیت 300 میلیون تومانی را از سوی سهامداران عمده شاهد بودند. در این میان پتروشیمی شازند شاهد عرضه حدود یک میلیون سهمی از سوی شركت سرمايه گذاری گروه توسعه ملی بود.

صنایع غذایی با محوریت خرید سهام صنعتی بهشهر نیز در کانون توجه حقوقی ها قرار داشت؛ به طوریکه 2 میلیارد تومان از خالص خرید 2.6 میلیارد تومانی حقوقی‌ها در این صنعت، به جابجایی سهام «غبشهر» تعلق داشت. در این راستا سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار 2.23 درصدی «غبشهر» اقدام به خرید 10 میلیون سهم این شرکت کرد.

حقیقی‌ها و اقبال به خودرویی‌ها

در مقابل سهامداران خرد بازار به خرید سهام گروه خودرویی تمایل نشان دادند؛ به طوریکه حدود 1.5 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این صنعت جابجا شد. در این میان بیشترین خرید در نماد «خشرق» بود که با خالص خرید 1.4 میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شد. همچنین در این بازار شركت داتيس پديده مهر به عنوان سهامدار عمده الکتریک خودرو شرق اقدام به عرضه 4.5 میلیون سهم مزبور کرد.

در ادامه خرید سهام سایپا و زامیاد در تیررس حقیقی‌ها قرار داشت؛ به این ترتیب خالص خرید 700 میلیون تومانی در «خساپا» و 550 میلیون تومانی در «خزامیا» از سوی سهامداران حقیقی شکل گرفت.

اما در این روز سهامداران خرد بازار بیشترین خرید را در نماد ماشین سازی اراک داشتند؛ به این ترتیب یک میلیارد و 700 میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد.

فولاد مبارکه نیز با خالص خرید 1.2 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز شنبه بود.