صنایع پتروشیمی خلیج فارس از عرضه 3 درصد دیگر از سهام پتروشیمی پارس خبر داد

زمان عرضه صف «پارس» ؟

10:44 - 1400/01/18
عرضه اولیه سهام پتروشیمی پارس با اشتیاق بالای خریداران همراه شد. در جریان معاملات امروز به عنوان نخستین روز معاملاتی بعد از عرضه نیز این روند ادامه یافت. در لحظات نخست پیش‌گشایش معاملات امروز، «پارس» با تشکیل صف خرید سنگین بیش از 4200 میلیارد تومانی همراه شد. هلدینگ فارس به عنوان سهام‌دار عمده این شرکت به شفاف‌سازی در خصوص رویه عرضه سهام «پارس» پرداخته است. سناریو زمانی عرضه صف خرید سهام پتروشیمی پارس در این شرایط جالب توجه است.
زمان عرضه صف «پارس» ؟

دنیای بورس: ساعتی قبل شفا‌ف‌سازی هلدینگ فارس که در معاملات امروز بورس تهران متوقف شده بود، روی کدال نشست. در این اطلاعیه به عرضه مجدد سهام «پارس» اشاره شده است. به‌طوری‌که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس عنوان کرده به همراه سایر سهامداران عمده متعهد است تا 5 درصد از سهام شرکت پتروشیمی پارس را در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران عرضه کند. در این میان سهم «فارس» از عرضه مرحله دوم  3 درصد است که با توجه به زمان واگذاری سود یا زیان آن شناسایی خواهد شد.

عرضه سهام پتروشیمی پارس و افزایش شناوری سهام  وضعیت مطلوبی را برای خریداران، سهام‌دار عمده و همچنین وضعیت کلان بورس فراهم می‌آورد. با توجه به صف خرید سنگین «پارس» که در پایان معاملات امروز به 245 میلیون سهم رسید، فضا نیز کاملا برای عرضه سهام این شرکت مهیا است. اما سوال اصلی این است سرانجام سهام‌داران عمده چه زمانی به عرضه سهام این شرکت اقدام می‌کنند؟

زمان محدود سهام‌دار عمده برای افزایش شناوری

به طور کلی تجربه نشان داده است اگر سهام‌دار از فرصت صف‌نشینی روزهای نخست پس از عرضه اولیه برای افزایش شناوری استفاده نکند و چشم طمع به رشد قیمتی ادامه‌دار سهام داشته باشد، در ادامه فرصت لازم را برای عرضه پیدا نخواهد کرد. عرضه‌های اولیه جذاب معمولا پس از رشد چند ده درصدی به تعادل نسبی می‌رسند و پس از رشد قیمتی محسوس بازار تحمل عرضه‌های سنگین سهام‌دار عمده را ندارد.

این عرضه مجدد پیام‌های متفاوتی را برای سهامداران و همچنین خریداران در صف خرید «پارس» دربردارد؛ از یک‌سو این امید را برای معامله‌گران ایجاد می‌کند که با ثبت معامله در صف خرید امکان خرید سهام وجود دارد. بر این اساس احتمالا ادامه تلاش معامله‌گران برای حضور در صف را همچنان شاهد باشیم. نکته دوم اما این موضوع است که ممکن است شدت عرضه‌ها افزایش یابد و امکان خرید در سطوح قیمتی کمتر از سقف نوسانات روزانه (مثبت 5 درصد) وجود داشته باشد. با این حال اگر معامله‌گری به دنبال خرید این سهم باشد و صف خرید امروز را مشاهده کرده باشد، احتمالا با افت نسبی قیمتی نیز مشکلی نخواهد داشت.

بهترین زمان عرضه صف

بهترین زمان عرضه صف خرید سهام پتروشیمی پارس طی 4 روز معاملاتی آینده است. در این شرایط به نظر می‌رسد اگر سهام‌داران عمده عرضه صف را طی معاملات یک‌شنبه و دوشنبه را در دستور کار قرار دهند به تدریج امکان تعادل نسبی در سهم به وجود می‌آید. اما اگر سهام‌دار عمده طمع استفاده حداکثری از هیجان موج نخست رشد قیمتی در عرضه اولیه را داشته باشد و پس از رشدهای مداوم اقدام به عرضه سهام کند، به ادامه معاملات سهم به خصوص کوتاه‌مدت ضربه وارد خواهد کرد. اگر بنا باشد صف خرید و رشد قیمتی حداکثری سهام «پارس» ادامه‌دار باشد و صف خرید تا پایان معاملات چهارشنبه و قبل از مجمع پابرجا باشد قیمت هر سهم این پتروشیمی در پایان معاملات چهارشنبه به بیش از 3 هزار تومان خواهد رسید. در این شرایط اگر سهام‌دار تصمیم به عرضه سهام‌ کند گرچه سود مقطعی بیشتری را خواهد داشت اما این اقدام سقف مقاومتی را مقابل این سهم (با توجه به انتظارات از رویه بنیادی) ایجاد خواهد کرد و می‌تواند حتی بعد از مجمع نیز در سطوح قیمتی تعدیل‌شده با سیگنال‌های منفی مواجه شود و از شور معاملاتی کاسته شود.

اما اگر عرضه در معاملات فردا و دوشنبه در دستور کار قرار گیرد، به منزله بازارگردانی سهم خواهد بود. در نتیجه نه‌تنها سیگنال منفی برای معامله‌گران محسوب نمی‌شود بلکه با روان شدن معاملات بر سیاست مثبت سهام‌دار عمده تاکید دارد. بر این اساس عرضه سنگین در سطوح نزدیک قیمتی (فردا و پس فردا) نه‌تنها مانعی در برابر قیمت سهم بلکه انگیزه‌ای برای خریداران خواهد بود. در این شرایط در سطوح قیمتی بالاتر عرضه و تقاضای بازار است که با درصد مناسب شناوری در خصوص مسیر قیمتی تصمیم می‌گیرد. در این خصوص دو پیامد مثبت از این سیاست این‌که، نخست سهام‌دار عمده به عنوان سد رشد قیمتی معرفی نمی‌شود، دوم این‌که در این مسیر سهام‌دار بیشترین منفعت را کسب کرده است؛ گرچه بخشی از سود را به سهام‌داران خرد بخشد. علاوه بر این کاهش شتاب رشد می‌تواند سهام‌داران بیشتری را به حضور در مجمع تشویق کند.

بر این اساس در حالی‌که حداکثر 4 روز معاملاتی تا قبل از مجمع پتروشیمی پارس باقی است به نظر می‌رسد بهترین زمان برای عرضه سهام این شرکت فردا یا دوشنبه است. این روند می‌تواند تدریجی باشد و نباید از کشش بازار هراس داشت. نباید فراموش کرد که سود تقسیمی بالای پتروشیمی پارس باعث ترغیب خریداران به سهام‌داری خواهد بود و مهم‌ترین آن‌که کارنامه بلندمدت سهام‌دار عمده پس از عرضه اولیه است که مورد قضاوت قرار خواهد گرفت. در این میان احتمال عرضه بلوک نیز از سوی سهام‌دار عمده وجود خواهد داشت که به نظر می‌رسد عرضه خرد با توجه به افزایش واقعی شناوری سهم وضعیت بهتری را برای سهم رقم بزند. علاوه بر این فرصت عرضه بلوک در آینده نیز مهیا خواهد بود. 

تحلیل سودآوری پتروشیمی پارس در سال 97