امارات، عربستان و اسرائیل به دنبال آشتی پوتین و ترامپ هستند

پروژه جدید «عربی- عبری» علیه ایران

10:39 - 1400/01/18
همزمان با افزایش تلاش عربستان و اسراییل برای آشنی پوتین و ترامپ اکنون به نظر می‌آید سناریوهای جدی عربی- عبری علیه ایران در دست اقدام است. در این میان البته برخی محدودیت‌ها و اختلاف نظرها همچنان باقی است.

دنیای بورس: یک جلسه خصوصی اندکی پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۱۶- زمان انتخابات- محمد بن‌زاید(ولیعهد ابوظبی) با یکی از دوستان قدیمی آمریکایی خود چیزی را در میان گذاشت که در آن زمان «چانه‌زنی بزرگ احتمالی» نام گرفت. رهبر امارات به آمریکایی‌ها گفت که ولادیمیر پوتین (رییس‌جمهوری روسیه) در ازای کنار گذاشتن تحریم‌های تحمیل شده از سوی غرب در واکنش به اقدامات روسیه در اوکراین، علاقه‌مند به حل بحران سوریه است.

مسوولان فعلی و سابق آمریکا می‌گفتند، بن‌زاید تنها رهبر در میان کشورهای منطقه نیست که نزدیک شدن طرف‌های جنگ سرد سابق را ترجیح می‌دهد. «آدام اینتوس»، گزارشگر نیویورکر در گزارش ۹ جولای خود در همین رابطه نوشت: در شرایطی که هم‌پیمانان آمریکا در اروپا با نگرانی علاقه‌مندی ترامپ به همکاری با پوتین را دنبال می‌کنند، سه کشور که از نفوذ منحصر به فردی در دولت فعلی برخوردار هستند- یعنی اسرائیل، عربستان و امارات- به شکلی محرمانه برای نیل به این هدف تلاش می‌کنند. مسوولان این سه کشور بارها همتایان آمریکایی خود را به لغو تحریم‌های مربوط به اوکراین در مقابل کمک به پوتین برای دور کردن نیروهای رقیب از سوریه تشویق کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند که این قرارداد قابل اجرا نیست هر چند که ترامپ به آن علاقه‌مند باشد. آنها می‌گویند پوتین نه نفعی در آن دارد و نه توان اعمال فشار بر نیروهای رقیب برای واداشتن آنها به ترک سوریه را دارد. مسوولان آمریکایی می‌گویند سوریه و اوکراین از جمله موضوعاتی هستند که ترامپ و پوتین در نشست خود در هلسینکی در تاریخ ۱۶ ژوئیه جاری درباره آن گفت‌وگو خواهند کرد.

تفصیل خبر را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید:

ادعای جدید ترامپ درباره مذاکره با ایران

دو محدودیت روس‌ها برای معامله با ترامپ

واکنش ایران به بیانیه ناتو

واکنش هند درباره استراتژی خرید نفت از ایران

فراهم‌سازی گسترش روابط ایران و روسیه

2 مانع ترامپ برای تحریم نفتی ایران

زمان اثر تحریم‌های نفتی بر اقتصاد

12 بسته اجرایی برای مقابله با تحریم‌ها

سه ایراد شورای نگهبان به مصوبه پالرمو