چرا حواله‌های پیش‌فروش عرضه نشد؟

مانع عرضه اوراق سکه در بورس

10:24 - 1400/01/18
ترمز اصلی طرح اوراق پیش‌فروش سکه، جدل‌های مالیاتی بین طرف‌های ذی‌نفع است. اینکه مالیات بر درآمد از فروشندگان اوراق اخذ شود یا خیر؟ گزاره‌ای است که در اتاق تصمیم‌گیری باقی مانده و پاسخی برای آن یافت نشده است.
مانع عرضه اوراق سکه در بورس

دنیای اقتصاد: با وجود گذشت بیش از یک هفته از زمان اعلام عرضه حواله‌های سکه پیش‌فروش‌شده در بورس به‌صورت گواهی سکه، هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. روز گذشته یک مقام بانک ملی از عرضه فیزیکی سکه‌های پیش‌فروش براساس زمان‌بندی قبلی خبر داد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد مانع اصلی عرضه اوراق سکه در بورس، اختلاف‌نظر مالیاتی میان دستگاه‌های دست‌اندرکار است. این اختلاف‌نظر ترمز تبدیل سکه‌های پیش‌فروش به اوراق شده است.

در حقیقت یک اختلاف مالیاتی بین مراجع تصمیم‌گیر موجب شده بحث بازسازی اوراق سکه در بورس به تعویق بیفتد. اما این اختلاف دقیقا بر چه نکاتی متمرکز است؟ به‌نظر می‌آید که بانک مرکزی پرداخت مالیات برارزش افزوده را تقبل کرده است، اما بحث مالیات بر درآمد (مالیات اتفاقی*) نکته‌ای است که هنوز مراجع امر در آن به اجماع و توافق نرسیده‌اند.

* مالیات درآمد اتفاقی: طبق فصل ششم قانون مالیات‌های مستقیم، به درآمد نقدی یا غیرنقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به‌صورت بلاعوض یا از طریق معاملات محاباتی یا به عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از این قبیل تحصیل کند، مشمول مالیات اتفاقی به نرخ مقرر در ماده ۱۳۱ این قانون خواهد شد. در واقع یک سر طیف بر این امر مصرند که درآمد حاصله برای فروشندگان اوراق جزو درآمدهای اتفاقی محسوب شده و افراد باید این درآمد را بپردازند و به نظر تا زمانی این مساله به حل‌وفصل نینجامد بازار اوراق سکه در بورس راه‌اندازی نخواهد شد. طبق این قانون، صددرصد درآمد حاصله برای شخص خریدار مشمول مالیات خواهد بود. میزان مالیات بسته به مقدار سکه پیش‌خرید شده و نرخ روز سکه‌ها در بورس خواهد بود؛ به‌طوری‌که مجموع درآمد تا میزان ۳ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۵ درصدی خواهد بود که کمترین آن است. میزان مالیات به شکل پله‌ای با میزان درآمد افزایش خواهد یافت و بیشترین مالیات به درآمد بالای ۱۰۰ میلیون تومان مرتبط خواهد بود که معادل ۳۵ درصد کل درآمد است.

تفصل گزارش را اینجا بخوانید.