سرمایه مورد نیاز 38 پروژه ایرانی چقدر است؟

راهکار تامین مالی طرح‌های پتروشیمی

10:21 - 1400/01/18
38 طرح جدید پتروشیمی تعریف و مجوزها صادر شده که نیاز به 48 میلیارد دلار سرمایه است. براساس اعلام خوش‌بینانه شرکت ملی پتروشیمی ادامه راه با فشار ایالات‌متحده و دور جدید تحریم‌ها اخذ اعتبار تامین مالی کوتاه و سپس میان مدت است.

پیام پتروشیمی: بر مبنای آمار شرکت ملی پتروشیمی در حال حاضر حدود 63 طرح پتروشیمی داریم که با مالکیت بخش خصوصی در حال اجراست. این طرح‌ها برای تکمیل و به بهرهبرداری رسیدن، به مبلغی حدود 35 میلیارد دلار نیاز دارند. با توجه به خوراک‌های قابل دسترس و به منظور توسعه صنعت پتروشیمی و با توجه به مزیت‌های این صنعت، اکنون به گفته مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنعت پتروشیمی کشور حدود 38 طرح جدید پتروشیمی تعریف و مجوزهای آن صادر شد که برای اجرای این طرح‌ها، به مبلغی بالغ بر 48 میلیارد دلار نیاز خواهد بود. 

ممکن است برای کسی این پرسش پیش آید که این حجم سرمایه لازم، چگونه جذب خواهد شد؟ حسین علیمراد در این باره می‌گوید: در ارتباط با تامین مالی این طرح‌ها لازم می دانم که کمی به عقب برگردم و تاکید کنم در گذشته که NPC خود مجری طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی بود، منابع مالی کل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حتی محصول‌ها با برند NPC، پتشوانه تامین مالی به حساب می آمد و مورد قبول بانک‌ها، موسسه‌های مالی و اعتباری و بیمه‌های اعتباری خارجی بود.

به نظر می‌آید از این رو برای دریافت منابع مالی از بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و بیمه های اعتباری خارجی، دیگر نیازی به ضمانت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، به عنوان گارانتی دولتی نبود و بازپرداخت تسهیلات دریافتی نیز از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تضمین و انجام می‌شد.

براساس تازه‌ترین آمار سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنعت پتروشیمی کشور بازپرداخت تسهیلات در حال انجام است و به تازگی بازپرداخت 6 فقره تسهیلات دریافتی از بانک همکاری‌های بین المللی ژاپن (JBIC) پایان یافت. مجموعه سیاست‌گذار امیدوار است با پیش‌بینی سازوکاری مناسب، دوباره با متحد کردن صنایع پتروشیمی در کشور، بتوان از این اهرم قدرت استفاده کرد تا باز شاهد توسعه پتروشیمی و اوج آن باشیم.

پس از برجام نیز تامین مالی کوتاه مدت 650 میلیون یورویی به صورت تامین مالی یوزانس بر اساس گارانتی شرکتی در هلدینگ خلیج فارس با همکاری و پشتیبانی این مدیریت به نمایندگی از NPC از بانک ژاپنی دریافت شد و به مصرف رسید.

علیمراد همچنین عنوان می‌کند: برنامه شرکت ملی پتروشیمی قبل از خروج آمریکا از برجام و در حال حاضر، ادامه راه و اخذ اعتبار تامین مالی کوتاه مدت و سپس میان مدت بوده و هست که با توجه به شرایط به وجود آمده فعلی، سرعت‌مان کاهش یافته و پس از مشخص شدن نتایج مذاکرات، دوباره و با در نظر داشتن این هدف، برنامه ریزی لازم را خواهیم کرد.