جزییات بسته برجامی اروپا

10:16 - 1400/01/18
ایران و سه کشور اروپایی به طور مشخص در دو حوزه بانکی و نفتی با یکدیگر در حال مذاکره هستند و در این میان اما همچنان تنها توفق‌های کلی بدست آمده و در مورد جزییات آن هنوز توافقی صورت نگرفته است.

دنیای بورس: چند روز پس از نشست برجامی وین، گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای درباره بسته‌ پیشنهادی اروپا انجام شده است. براساس اخباری که منتشر شد، ایران و سه کشور اروپایی به‌طور مشخص در دو حوزه بانکی و همچنین حوزه فروش نفت با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

در حوزه بانکی، اروپایی‌ها‌ به‌دنبال ایجاد کانالی هستند که از طریق آن امکان ارتباط بانکی فراهم شود و با توجه به تحریم‌های آمریکا، کانال طراحی شده باید به نحوی باشد که از طرف این تحریم‌ها مورد تهدید قرار نگیرد. به همین دلیل، اروپا در پی ایجاد یک حساب مخصوص است که بر مبنای آن بتواند، درآمد‌های ایران را به‌صورت متمرکز در آن نگهداری کند. این خبر را دیروز، سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه به شکلی متفاوت تایید و از توافق اروپا با کار با ایران برای تجارت بدون دلار خبر داد.

در حوزه نفتی اما دیدگاه‌های دو طرف فاصله دارد. درحالی‌که ایران به‌دنبال دریافت ضمانت کمّی برای فروش نفت است، اروپا در بسته پیشنهادی به کمیت خرید نفت اشاره‌ای نداشته است. به‌عبارت دیگر ایران به‌طور مشخص خواستار روشن شدن سطح فروش نفت و ضمانت آن و همچنین تضمین دسترسی به پول حاصل از فروش آن است. مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

گزارش تفصیلی «دنیای اقتصاد» ‌را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید:

نیمه پر اقتصاد ایران در تنگنای تحریم

برای چه می‌جنگیم؟/ حمید قنبری (روزنامه دنیای اقتصاد)

موازنه فرصت، موازنه تهدید/ علیرضا اکبری (روزنامه دنیای اقتصاد)

مديريت حساس ماه‌های آينده/ جاوید قربان اوغلی (روزنامه شرق)

راه‌حل ترامپ برای حل مشکل اوپک (یک و دو)/ گزارش بلومبرگ

بررسی گزارش وزارت خارجه از تعهدات اروپا در هیات دولت

دیدار لاریجانی با سفیر قطر در تهران

ادعای ترامپ درباره ناوگان دریایی ایران

ادعای نتانیاهو علیه ایران در آستانه سفر به روسیه