روند تولید سه ماهه خودرو

10:16 - 1400/01/18
بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در ۳ ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 9.4 درصد افزایش یافت.

دنیای بورس: برخلاف چند ماه اخیر که تیراژ ماهانه تولید خودرو صعودی بود، در خرداد امسال تولید انواع خودرو 19.6 درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۳۴ هزار و ۸۰۲ دستگاه در خردادماه سال گذشته به ۱۰۸ هزار و ۳۳۴ دستگاه کاهش یافت.

خردادماه امسال تولید انواع سواری نیز 20.4 درصد کاهش یافت و از ۱۲۷ هزار و ۸۵۹ دستگاه در خردادماه ۱۳۹۶ به ۱۰۱ هزار و ۷۹۱ دستگاه رسید. تولید انواع ون نیز نزولی بوده و با افت  19.3 درصدی از ۱۱۴ دستگاه در خرداد سال گذشته به ۹۲ دستگاه کاهش یافت.

خرداد امسال تولید انواع وانت هم با کاهش 15.6 درصدی همراه بود و از ۵ هزار و ۲۹۲ دستگاه در خردادماه ۱۳۹۶ به ۴ هزار و ۴۶۷ دستگاه رسید. در این مدت تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس اما برخلاف سایر انواع خودرو افزایش یافته و با رشد 150.6 درصدی از ۸۳ دستگاه در خرداد سال گذشته به ۲۰۸ دستگاه افزایش یافت.

با این حال تولید انواع اتوبوس نیز نزولی بوده و با افت 46.1 درصدی از ۱۴۱ دستگاه در خردادماه ۱۳۹۶ به ۷۶ دستگاه رسید. خردادماه امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده اما صعودی بوده و با رشد 29.5 درصدی از ۱۳۱۳ دستگاه در خردادماه سال گذشته به یک هزار و ۷۰۰ دستگاه افزایش یافت. در سه ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو با افزایش 9.4 درصدی همراه بود و از ۳۰۷ هزار و ۶۶۶ دستگاه در سه ماهه نخست سال گذشته به ۳۳۶ هزار و ۶۹۹ دستگاه افزایش یافت.