پلاتس بررسی کرد:

چرا قیمت متانول در بازار چین کاهش یافت؟

10:08 - 1400/01/18
بازار متانول معاملات مبهمی را در هفته اخیر پشت سرگذاشت و با وجود افت قیمت در بازار وارداتی چین، این محصول در بازارهای هند و کره جنوبی با افزایشی مختصر روبرو شد.
چرا قیمت متانول در بازار چین کاهش یافت؟

پلاتس: قیمت متانول این هفته در بازارد داخلی چین پایین‌تر از بازار وارداتی بود و همین امر نیز واحدهای مصرف کننده به ویژه واحدهای متانول به الفین (MTO) را به سوی خرید از بازار داخلی سوق داد. با وجود افزایش 120 یوانی قیمت متانول در بازار داخی چین، این محصول کماکان در قیمت هایی پایین‌تر از قیمت های وارداتی معالمه می‌شود. متانول داخلی چین در پایان هفته به 3140 یوان در هر  تن رسید که این قیمت برابر با 377 دلار بر مبنای قیمت‌های وارداتی است. در این میان دیگر بازارهای معاملاتی نوسان قیمت چندان ملموسی را تجربه نکردند و با توجه به وجود تقاضای باثبات، این محصول در هند و کره جنوبی با افزایش قیمتی مختصر مواجه شد.

از اخبار مهم این هفته می‌توان به بازگشایی واحد متانول به الفین Fund Energy چین با ظرفیت 600 هزار تن در سال اشاره کرد. این واحد در ماه‌های گذشته به علت افزایش قیمت متانول و ورود به حاشیه زیان، فعالیت خود را متوقف کرده بود.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با افتی 7 دلاری در این هفته در سطح 395 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا بدون تغییری ملموس، قیمت 435 دلار را تجربه کرد. در قراردادهای سی‌اف‌آر کره جنوبی متانول شد و در سطح 425 قرار گرفت. در قراردادهای سی‌اف‌آر هند قیمت 2 دلار بالا رفت و به 382 دلار رسید.