علت غافلگیری سهامداران بورسی

10:03 - 1400/01/18
سناریوی تداوم سیر صعودی بازار متاثر از عوامل غیرقابل پیش‌بینی اگر چه محقق نشد اما وجود امیدواری به برخی مولفه‌های بیرونی همچنان نبود چشم‌انداز قابل اتکا ممکن نیست.

دنیای بورس: در حالی به نظر می‌رسید که با توجه به مولفه‌های تاثیرگذار بر رشد بورس در روز چهارشنبه، امروز نیز بازاری مثبت داشته باشیم که این سناریو به علت تاثیرگذاری عوامل غیرقابل پیش‌بینی، محقق نشد.

در این راستا مهرداد خالقی از تحلیلگران بازار سرمایه اظهار کرد: در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شکل‌گیری یک ذهنیت مثبت نسبت به نرخ دلار ، سکه و همچنین رشد گروه‌های جدید در بورس ایجاد شد. اخبار اولیه مربوط به راه‌اندازی بازار ثانویه ارز نیز در این میان بی‌تاثیر نبود؛ به‌طوری‌که انتظار داشتیم با توجه به افزایش نرخ ارز، رشد قیمتی در صنایع بورسی به ویژه معدنی‌ها در این هفته صورت گیرد.

از سوی دیگر در روز چهارشنبه گذشته یک روند مثبت و ورود نقدینگی به گروه خودرویی را شاهد بودیم. امری که انتظار می‌رفت، در معاملات این هفته نیز ادامه یابد و در کنار رشد قیمت دلار، صعود مولفه‌های بازار سهام را به دنبال داشته باشد.

خالقی ادامه داد: اما این روند به علت بروز ابهاماتی همچون بلاتکلیفی در وضعیت برجام و سیاست ارزی دولت ، به نتیجه مورد انتظار نرسید. در این میان هر چند گروه خودرویی به روند نسبی رشد قیمتی خود در این بازار ادامه دادند، اما وزنه عوامل منفی سنگین‌تر بود و در نهایت شاهد افت بیش از 1000 واحدی شاخص کل بورس بودیم.

این تحلیلگر افزود: با توجه به عوامل غیرقابل پیش‌بینی و ریسک‌های لحظه‌ای که بازار را دستخوش تغییرات می‌کند، نمی‌توان برآورد صحیحی از روند آتی بورس ارائه داد. تجربه 10 روز اخیر نشان داده که هر چند بازار با یک افت 2هزار واحدی در یک‌روز مواجه می‌شود ، اما این روند در روز بعد با رشدی در همین مقیاس جبران می‌شود. به این ترتیب با توجه به روند حرکتی مزبور، در روزهای آتی شاهد بازگشت بازار خواهیم بود. اما هیچ تضمینی برای تداوم این روند صعودی وجود ندارد.

خالقی تاکید کرد: به این ترتیب پیش‌بینی دقیق روند بازار به دلیل نبود چشم‌انداز قابل اتکا ، ممکن نیست.