دلایل سقوط فلزات در روزهای اخیر

09:58 - 1400/01/18
بازار فلزات در هفته اخیر زیر فشار شدیدی قرار گرفت و در این میان مس با افتی بیش از 5 درصد به بزرگترین بازنده هفته بدل شد. دیگر محصولات معاملاتی نیز بین 2 تا 4 درصد ارزان شدند. در مطلب پیش‌رو عوامل تاثیرگذار بر ایجاد جوی رو به افول در بازار فلزات مورد بررسی قرار گرفته است.
دلایل سقوط فلزات در روزهای اخیر

دنیای بورس: تحولات مربوط به جنگ تجاری آمریکا با قدرت های بزرگ اقتصادی به ویژه  چین در هفته اخیر اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار فلزات پایه بود. اوایل هفته رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد سازمان تجارت جهانی با آمریکا بسیار بد رفتار می کند و وی امیدوار است که این رفتار در آینده تغییر کند. سخنگوی کاخ سفید در این زمینه اعلام کرد که ترامپ قصد خروج از سازمان تجارت جهانی را نداشته و تنها خواستار حل مشکلات کنونی است. دراین میان سخنگوی کمیسیون اروپا از احتمال اقدام متقابل این نهاد در برابر وضع تعرفه وارداتی بر خودروهای اروپایی از سوی آمریکا خبر داد.

همچنین روز پنج شنبه ترامپ تهدید کرد که در تقابل تجاری اخیر، این کشور ممکن است 500 میلیارد دلار از کالاهای چینی را هدف قرار دهد. این رقم تقریبا برابر با کل واردات کالاهای چینی از سوی آمریکا در سال گذشته میلادی است. در نهایت همانگونه که دولت آمریکا پیشتر وعده داده بود روز گذشته وضع تعرفه وارداتی 25 درصدی بر 34 میلیارد دلار کالاهای چینی از سوی گمرک آمریکا اجرایی شد. در برابر اقدام آمریکا، چین از  اقدامی تلافی جویانه سخن به میان آورد. پس از اجرایی شدن تعرفه ها، وزارت بازرگانی چین بیانیه‌ای را در محکومیت اقدام اخیر منتشر کرد و در آن وضع تعرفه ها را مخل تجارت جهانی معرفی کرد. در این بیانیه تاکید شد  کهچین آغاز کننده این روند نبوده اما برای دفاع از مصالح ملی مردم خود هیچ راهی به غیر از اقدام متقابل را پیش روی خود نمی بیند.

تحولات مربوط به جنگ تجاری آمریکا با قدرت های بزرگ اقتصادی، چشم انداز رشد اقتصاد جهانی را تیره کرد و همین امر نیز بر تقاضا برای کالاهای خام صنعتی از جمله فلزات پایه تاثیر منفی گذاشت. در عین حال با از دست رفتن برخی سطوح تکنیکال مهم در بازار فلزات، فشار فروش تکنیکال به شدت افزایش یافت امری که به افت بیش از پیش قیمت‌ها دامن زد.

انتشار برخی گزارش‌های اقتصاد ناامیدکننده از اقتصاد چین، از دیگر عوامل تضعیف کننده قیمت فلزات در آغاز هفته بود. صبح دوشنبه موسسه Caixin در گزارشی اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه ژوئن به رقم 51 واحد رسیده است. در پایان هفته ماقبل نیز اداره آمار ملی چین رقم شاخص مدیران خرید تولیدی را در سطح 51/5 واحد اعلام کرده بود. با وجود اینکه ارقام بالاتر از 50 واحد این شاخص نشان دهنده توسعه بخش تولیدی است، ارقام اعلام شده کمی از پیش بینی‌های موسسات مالی و تحقیقاتی پایین‌تر بود. به تبع این امر فشار نسبی بر معاملات فلزات پایه در آغاز معاملات هفتگی وارد شد. ذکر این نکته ضروری است که در گزارش موسسه Caixin بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک مورد بررسی قرار می‌گیرند اما گزارش مرکز آمار ملی معطوف به واحدهای بزرگ اقتصادی است.

در این میان شاخص دلار این هفته 0/4 درصد افت کرد و به 93/96 واحد رسید. شدیدترین افت شاخص در روز جمعه اتفاق افتاد امری که منجر به بهبود نسبی تقاضا برای فلزات شد و از افت شدید قیمت این محصولات جلوگیری کرد. روز جمعه آمار مربوط به بازار کار آمریکا منتشر شد و همین امر نیز در تزلزل ارزش دلار این کشور در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان تاثیر شایانی داشت. با وجود اینکه گزارش تعداد مشاغل ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی بهتر از انتشار بود، افت دستمزد ساعتی و رشد نرخ بیکاری آمریکا فشار ملموس را بر دلار وارد کرد. در عین حال نخست وزیر بریتایا اعلام کرد که اعضای کابینه این کشور با طرح وی در زمینه شیوه خروج این کشور از اتحادیه اروپا و ایجاد یک منطقه تجارت آزاد موافقت کرده‌اند. پیش‌تر شاهد دودستگی میان وزرای بریتانیا در زمینه شیوه خروج از اتحادیه بودیم. انتشار این خبر ارزش پوند را به بالاترین سطح در برابر دلار آمریکا در دو هفته اخیر رساند.

از دیگر اخبار این هفته می توان به عدم پیشرفت در مذاکرات اتحادیه کارگری معدن مس اسکوندیدا با مسئولان شرکت BHP اشاره کرد.

این هفته مس شدیدترین افت هفتگی خود را از ژانویه سال 2015 تاکنون تجربه کرد. این محصول در مقطعی از معاملات روز گذشته به 6221 دلار سقوط کرد که این رقم از جولای سال گذشته میلادی تاکنون در بازار دیده نشده بود.

همچنین روی در صبح جمعه به کف 11 ماهه خود نزدیک شد اما در ادامه با انتشار خبری در زمینه کاهش تولید در چین، این محصول به محدوده مثبت بازگشت. روز جمعه موسسه تحقیقاتی آنتایکه چین اعلام کرد که تولید روی این کشور در فصل سوم سال جاری می‌تواند به پایین‌ترین سطح از سال 2015 برسد.

این هفته موجودی انبار روی در بازار فلزات لندن تغییر ملموسی را تجربه نکرد اما سطح ذخایر دیگر محصولات معاملاتی  در این بازار پایین آمد.

دلایل سقوط فلزات در روزهای اخیر18

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

دلایل سقوط فلزات در روزهای اخیر14