ارز صادراتی در بورس منتفی شد

09:56 - 1400/01/18
بر مبنای صحبت‌های ولی‌اله سیف از روز چهارشنبه بازار ثانویه آغاز به کار کرد اما به گفته فعالان صادراتی عرضه ارز حاصل از بیست درصد صادرات غیرنفتی کشور که مشمول ارایه ارز در سامانه نیما نمی‌شود، در بورس منتفی شود. البته «دنیای بورس» با وجود پیگیری‌ها از مسئولان فعلا به پاسخ رسمی و البته دقیقی از مسئولان بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار دست نیافته است.

کنفدراسیون صادرات ایران: محمد لاهوتی؛ رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره اینکه مقرر شد که با توجه به اینکه تصمیم دولت بر راه‌اندازی بازار ثانویه ارز بود، مکانیزمی در بورس فراهم شود تا خرید و فروش ارز به سهولت میان صادرکنندگان و واردکنندگان صورت گیرد، تصریح کرد: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و پیشنهاد بخش‌خصوصی، عرضه ارز حاصل از بیست درصد صادرات غیرنفتی کشور که مشمول ارایه ارز در سامانه نیما نمی‌شود، در بورس منتفی شود.

قرار است دلار حاصل از صادرات که نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومانی دارد، با اظهارنامه‌ای که از سوی صادرکنندگان به واردکنندگان اولویت سه واگذار می‌شود، ترکیب شده و نرخ اظهارنامه صادراتی به صورت توافقی میان صادرکننده و واردکننده تعیین شود.