ولی‌اله سیف:‌ بازار ثانویه از امروز آغاز شد

نشانه‌های شکست نابازار در دولت

09:49 - 1400/01/18
همزمان با آغاز بازار ثانویه ارز که از امروز تشکیل شد، ناظران از نشانه‌هایی پرده برداشتند که گویای عقب نشینی تدریجی دولت از سیاست‌های ارزی دستوری پیشین خود است.
نشانه‌های شکست نابازار در دولت

دنیای بورس: از زمانی که سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز بعد از التهاب‌های ارزی در پیش گرفته شد، بسیاری از منتقدان با وارد کردن بحث رانت کالایی زبان به انتقاد سیاست‌های جدید گشودند. از منظر آنان بحث ممنوعیت و محدودیت‌ها در کنار سیاست‌ یکسان‌سازی نرخ ارز راه به جایی نخواهد برد و بیش‌تر منفذی برای افزایش رانت به همراه خواهد داشت.

البته تجربه دولت در این زمینه به کوتاهی چند ماه نشان می‌دهد با توجه به ثبت سفارش بالای واردات در کنار ادامه نوسان‌های ارزی، نتوانسته نقشه راه درستی برای پایان التهاب‌ها ترسیم کند. حالا اما بعد از این تجربیات و با مشورت بخش خصوصی، دولت در تصمیم جدیدی بازار ثانویه ارزی را به رسمیت شناخت و اگر چه این اقدام دیر انجام شد اما همچنان کامل نیست.

با توجه به بحث خرید و فروش حواله‌های ارزی در این بازار ثانویه که با پررنگ کردن نقش بورس جدی‌تر شده است اما همچنان به دلیل بحث عدم شفافیت‌ها نقدهایی به این تصمیم وارد است.

حال فارغ از درستی یا نادرستی تصمیم اخیر ارزی دولت مبنی بر تشکیل بازار ثانویه که به گفته سیاست‌گذاران متناسب با شرایط اقتصادی تدوین شده است می‌توان شاهد سه رویداد در بازار ارزی در سه مقوله بود:

الف) بحث حواله ارزی که این روزها به بازار ثانویه ارزی معروف است و به اذعان کارشناسان در صورت شفافیت می‌تواند التهاب‌ها در بازار را کاهش دهد.

ب) بحث ارز مسافرتی که همچنان نقدهای جدی به آن وارد است. در جلسه دو روز گذشته مجلس با دولتی حذف ارز مسافرتی نیز پیشنهاد شد اما آنطور که دولت تصمیم گرفته فعلا قصد حذف آن را ندارد. البته پاسخ کنونی دولت نشان می‌دهد ممکن است در آینده تغییراتی صورت گیرد.

پ) مساله راه‌اندازی دوباره صرافی‌ها همسو با تشکیل بازار ثانویه ارز که خبرهای جدید حکایت از آن دارد صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی، از روز شنبه هفته پیش‌رو می‌توانند با نرخ ثبت شده در بورس که بر اساس ارزش اظهارنامه‌های صادراتی است، اقدام به معامله ارز کنند. همچنان که تجربه قبلی ثابت کرده در شرایط تحریم‌ها، صرافی‌ها می‌توانند دست یاری دهنده برای بازکردن گره‌‌های ایجاد شده در تنگنای ارزی باشند.

حال باید در انتظار نشست زیرا به نظر می‌آید دولت از تصمیم‌های پیشین که بر التهاب ارزی دامن می‌زد، به تدریج در حال کناره‌گیری است. سه رویداد مزبور می‌تواند نشانه‌های و سیگنال‌های مثبتی برای فروکش‌کردن هیجان‌های ادامه‌دار در بازاری باشد که بیشترین اثرپذیری را به صورت روانی از مولفه‌های بیرونی می‌گیرد.

در این میان ولی‌اله سیف؛ رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران عنوان کرده، امروز نخستین روزی است که بازار ثانویه کار خود را آغاز کرده و از محل 20 درصد صادرات کالاهای بخش خصوصی فعال می‌شود.

بر مبنای تصمیم‌های اتخاذ شده در این بازار واردکننده با صادرکننده تفاهم می‌کند. ارز به صورت فیزیکی ارایه نمی‌شود، بلکه تنها از حساب صادرکننده به حساب وارد کننده منتقل می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص فعالیت صرافی‌ها هم تصریح می‌کند: درباره خرید و فروش اسکناس در صرافی‌ها در مرحله بعدی تصمیم‌گیری می‌شود. به گفته سیف فعلا برنامه‌ای برای حذف ارز مسافرتی نداریم.

در همین رابطه بخوانید: سیاست ارزی، رانت کالایی

در همین رابطه از «دنیای بورس» بخوانید:

فیلمنامه تکراری بازار ارز

جهش دلار از کدام الگو پیروی می‌کند؟