تعویق عرضه حواله‌های پیش‌فروش سکه

09:22 - 1400/01/18
عرضه حواله‌های پیش‌فروش شده سکه که قرار بود از امروز در بورس کالا انجام شود، به تعویق افتاد.

بورس نیوز: یک منبع آگاه در گفت‌وگو با اعلام این خبر گفت: دلیل تعویق در عرضه حواله‌ها به بانک مرکزی بازمی‌گردد چراکه بورس‌کالا زیرساخت‌هایی لازم را برای این منظور فراهم کرده است. برخی شنیده‌های غیررسمی بحث مالیات بر سکه‌های خریداری‌شده را دلیل این تعویق اعلام کردند.

خبرها حاکی از آن بود که به‌زودی از پیش خریدهای سکه، مالیات اخذ خواهد شد؛ به طوریکه اسامی این افراد از سوی بانک مرکزی روانه باب‌همایون شد.

در همین راستا، دولت اجرای طرح پیش‌فروش سکه و حراج‌ها را به‌منظور کنترل نقدینگی و پاسخگویی به تقاضای متقاضیان مطابق معمول سنوات گذشته اجرایی کرد و مطابق با آن تصمیم گرفت تا بدون اعمال محدودیت برای خریداران، به هر فردی، هر میزانی که تقاضا دارد سکه تحویل دهد.

این در حالی است که همان زمانی که طرح پیش‌فروش سکه و حراج‌ها از سوی دولت پیاده‌سازی شد، هیچ قرار و قانونی مبنی بر اینکه سقفی برای فروش‌ها گذاشته‌شده و یا خریدهای مازاد مشمول مالیات شود، تعیین نشده بود.

اما اکنون سازمان امور مالیاتی می‌گوید قرار است از خریداران سکه که تعداد خرید بالایی داشته‌اند، مالیات اخذ کند؛ موضوعی که بیش‌تر خریداران، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

پیش‌تر کامل تقوی‌نژاد؛ رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در این زمینه گفته بود بخش عمده‌ای از اطلاعات خریداران کلان سکه، از طریق مراجع ذی‌ربط، هفته گذشته در اختیار کارگروه ویژه قرارگرفته و در مکاتبه با بانک مرکزی، اطلاعات کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده‌اند تا مالیات علی‌الحساب امسال از این افراد دریافت شود.

  • اگر می‌خواهید از سیر تا پیاز اوراق گواهی پیش‌فروش سکه را بدانید به اینجا بروید.