قرارداد آتی سکه با سررسید دی نوسان 27 درصدی را برای سرمایه‌گذاران ثبت کرد

افت دوباره دلار به کمتر از 8 هزار تومان

09:17 - 1400/01/18
نوسانات قیمتی ارز و طلا در معاملات امروز بازار داخلی نیز ادامه پیدا کرد. در حالی‌که قیمت سکه در ابتدای معاملات به بیش از 3 میلیون تومان نیز رسیده بود اما در ادامه شاهد عقب‌نشینی قیمت سکه در این مسیر بودیم. افت دلار به کمتر از 8 هزار تومان با واکنش سکه همراه بود. در این میان در معاملات بورس کالا، قرارداد آتی سکه با نوسانات قابل توجه همراه شدند، با توجه به اهرم معاملاتی موجود در این بازار نوسان 27 درصدی به ثبت رسید.
افت دوباره دلار به کمتر از 8 هزار تومان

معاملات امروز در سطوح بیش از 8200 تومان آغاز شد. سکه نیز گرچه در سطوح قیمتی حدود 2 میلیون و 900 هزار تومان آغاز به کار کرد اما بار دیگر بی‌توجه به روند کم‌نوسان و حتی نزولی دلار مسیر صعودی را در پیش گرفت و به سطوح قیمتی بیش از 3 میلیون تومان رسید. به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار سکه با امید به همراهی دوباره دلار با طلا به سمت خرید سکه هجوم بردند اما در ادامه با نشانه‌ها از اصلاح نرخ دلار، قیمت سکه نیز مسیر نزولی را در پیش گرفت.

در ماه‌های اخیر پیش از این بارها به همبستگی قابل توجه دلار و سکه و با اوج‌گیری نرخ دلار در بازار داخلی اشاره شد. بر این اساس شدت واکنش قیمتی سکه به نوسانات نرخ دلار در این مدت بالا بوده است. خصوص آمار نیز این موضوع را تایید می‌کنند؛ قیمت سکه و نرخ دلار (غیررسمی) از ابتدای سال 97 تاکنون وابستگی حدود 0.95 را نشان می‌دهند در حالی‌که این آمار نشان می‌دهد در این مدت قیمت سکه کاملا نسبت به نوسانات قیمت اونس در بازار جهانی بی‌تفاوت بوده است (همبستگی منفی 0.8). نمودار زیر کاملا گویای نوسانات هماهنگ دلار و سکه است.

افت دوباره دلار به کمتر از 8 هزار تومان19

بر این اساس نوسانات قیمتی سکه به شدت به نرخ دلار وابسته است. با این حال طی روزهای اخیر بار دیگر حباب سکه (با لحاظ مالیات 9 درصدی ارزش افزوده) به بیش از 300 هزار تومان نیز رسیده بود. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده دو سناریو متفاوت باشد. نخست این‌که بالاتر بودن ارزش بازاری نسبت به قیمت ذاتی سکه نشان از انتظار معامله‌گران سکه نسبت به صعود ادامه‌دار دلار پس از رالی‌ پرشتاب در هفته‌های اخیر است (به همبستگی بالای دلار و سکه توجه داشته باشید). از سوی دیگر این موضوع نیز محتمل می‌نماید که سکه دارای حباب بوده و با کاهش مقدار حباب به سمت ارزش ذاتی، با توجه به نرخ دلار، حرکت می‌کند. معاملات امروز بازار نیز تا حدودی تایید‌کننده این موضوع بود. در حالی‌که قیمت سکه در ابتدای معاملات بار دیگر اوج گرفت (بالاتر از 3 میلیون) اما در ادامه با عدم همراهی دلار با سکه و حرکت معکوس دلار (افت نرخ دلار در بازار داخلی) سکه نیز مسیر نزولی را در پیش گرفت. به این ترتیب حباب سکه نیز به کمتر از 300 هزار تومان نزول کرد.

چشم‌انداز ارز و طلا

همچنان تاکید می‌شود مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت طلای داخلی و نرخ دلار در شرایط کنونی سیگنال‌های غیراقتصادی و سیاسی است. در حالی‌که یک هفته قبل در برخی از اخبار به ارائه بسته پیشنهادی اروپا برای نجات برجام اشاره شده بود، در شرایط کنونی انتظار برای اخبار جدید از این حوزه وجود دارد. همچنان اظهارنظرهای داخلی و خارجی مهم‌ترین اثر را بر نرخ دلار خواهند داشت. در این شرایط تقاضای دلار و سکه با سیگنال‌های مثبت سیاسی از برجام عقب‌نشینی می‌کنند. از سوی دیگر سیگنال منفی می‌تواند هیجان را تشدید کند.

در این میان راه‌اندازی بازار دوم ارز در بورس و نرخی که در این بازار کشف می‌شود در کنار قیمت معاملات حواله پیش‌فروش سکه نیز می‌تواند به قیمت‌ها در بازار نقدی سیگنال دهند. البته ادامه حرکت سیاست‌گذار در ریل اشتباهات گذشته (استفاده از ابزار دستوری برای کنترل بازار) می‌تواند در نهایت بر شدت هیجانات بیافزاید. سیگنال مثبت سیاسی می‌تواند شیب نزولی را در بازار ارز و طلا افزایش دهد. مشابه شرایط کنونی را اقتصاد کشور در مواجهه با مذاکرات چندین ساله هسته‌ای تجربه کرده‌ است.