ترکیه خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهد

09:15 - 1400/01/18
ترکیه خواسته آمریکا مبنی بر قطع واردات نفت از ایران را برای خود الزام‌آور نمی‌داند و تنها منافع خود را در این باره پی می‌گیرد. براین اساس به نظر می‌رسد ترکیه به واردات نفت از ایران ادامه دهد.

فارس: به گزارش راشاتودی، ترکیه به خواسته وزارت امور خارجه آمریکا از هم‌پیمانانش برای قطع واردات نفت از ایران توجهی نمی‌کند.

نیهات زیبکچی؛ وزیر اقتصاد ترکیه گفته است تصمیم آمریکا برای ممانعت هم‌پیمانانش از خرید نفت ایران برای این کشور اهمیت ندارد و البته تنها تصمیم سازمان ملل متحد را توجه و فراتر از آن تنها منافع ملی خود را دنبال می‌کند. ترکیه به ایران به عنوان دوست توجه می‌کند که البته با اقدام‌های ناعادلانه‌ای مواجه است.

اوایل این هفته وزارت امور خارجه آمریکا از همه هم‌پیمانان خود خواست خرید نفت از ایران را کاهش و یا حتی به صفر برسانند. خبرگزاری راشاتودی می‌نویسد: البته در حال حاضر همه واردکنندگان نظیر ژاپن، کره جنوبی و هند و نیز کشورهای اروپایی گفته‌اند آن‌ها به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد. اتحادیه اروپا درباره این وضعیت ابراز نگرانی کرده است.

بنا به گفته اداره سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه در سه ماهه اول 2018 ترکیه نیمی از نفت خام مورد نیازش را از ایران تامین کرده است. سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه همچنین اعلام کرد: میزان واردات نفت ترکیه در سه ماهه نخست 2018 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود 10 درصد کاهش پیدا کرد و به 8 میلیون و 444 هزار تن کاهش یافت.

بنا به اعلام این سازمان بیش از نیمی از کل واردات نفت خام ترکیه در این دوره از ایران وارد شد. با توجه به اهمیت صادرات نفت ایران به ترکیه مقامات این کشور صراحتاً علیه درخواست‌های آمریکا موضع‌گیری کردند.