آماده‌باش هند برای قطع خرید نفت ایران

09:13 - 1400/01/18
در حالی که پیش‌تر هند در واکنش به فشار آمریکا برای قطع نفت ایران تاکید کرده بود تنها تابع مصلحت و منفعت کشور است، حال وزیر نفت هند به پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی این کشور اعلام کرد برای کاهش و یا حتی قطع واردات نفت از ایران آماده باشند.

رویترز: در حالی نیکی هیلی؛ نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به نخست‌وزیر هند اعلام کرده وابستگی به نفت ایران را کمتر کند که نخستین نشانه‌های تاثیر فشار آمریکا به قطع روابط تجاری هند با ایران ظاهر شده و دار مندرا پرادهان؛ وزیر نفت هند از پالایشگاه‌ها خواسته از ماه نوامبر، برای کاهش بیش از اندازه یا حتی قطع واردات نفت از ایران آماده شوند.

هند اعلام کرده تحریم‌های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها از تحریم‌های سازمان ملل متحد تبعیت خواهد کرد اما به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران پس از چین، سعی می‌کند از قرار گرفتن در معرض سیستم‌های مالی آمریکا دور باشد. وزیر نفت هند در جلسه پنجشنبه با مدیران پالایشگاه‌ها اعلام کرد برای هر عواقبی آماده باشند. چراکه شرایط در حال تغییر است. بنابراین جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند.

دار مندرا پرادهان با تاکید بر اولویت منافع هند، عنوان کرد: می‌توانیم انرژی‌های سالم و تجدیدپذیر داشته باشیم و نفت را از هرجایی تامین کنیم. بنابراین هر تصمیمی درباره واردات نفت با توجه به شرایط گرفته خواهد شد.

در تحریم‌های قبلی هند یکی از معدود کشورهایی بود که به خرید نفت از ایران ادامه داد اما مجبور بود واردات را به دلیل مسائل کشتیرانی، بیمه‌ای و کانال‌های بانکی که تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار گرفته بود، کاهش دهد.