معافیت موردی آمریکا به خریداران نفت ایران

09:08 - 1400/01/18
در حالی کشورهای خریدار نفت ایران در حال ارزیابی و رایزنی با ایالات متحده برای معافیت‌های موردی و کاهش تدریجی واردات نفت از ایران هستند که ایالات متحده به تازگی اعلام کرده امکان معافیت موردی به برخی واردکنندگان نفت ایران وجود دارد.

دنیای بورس: یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به «رویترز» اعلام کرد:  دولت ترامپ ممکن است برای برخی کشورهای وارد کننده نفت از ایران معافیت های موردی در نظر بگیرد.

آمریکا بر همکاری با کشورهای وارد کننده نفت خام از ایران تمرکز دارد تا هر تعداد ممکن از این کشورها را مجاب کند خرید نفت از ایران را تا چهار نوامبر ۱۳ آبان ماه) به صفر برسانند. این مقام وزارت امورخارجه با این حال تاکید کرده آماده است با کشورهایی که واردات نفت خود را کاهش دهند، به طور موردی همکاری داشته باشد.

ژاپن نفت ایران را نمی‌خرد؟

در همین حال «رویترز» در گزارشی عنوان کرد: ژاپن نفت آمریکا را جایگزین نفت ایران می‎کند

یک منبع آگاه در همین باره گفت: یک پالایشگاه ژاپنی در حال ارزیابی نفت خام آمریکا به عنوان جایگزینی برای نفت خام ایران است، زیرا این شرکت قصد دارد پس از ماه سپتامبر به دلیل تحریم های جدید آمریکا خرید نفت از ایران را کاهش دهد.

به گفته این منبع به دلیل تحریم‌ها علیه ایران ژاپن به دنبال خرید نفت خام از آمریکا و به ویژه نفت ساوثرن گرین کانیون و مارس هستیم که مشابه نفت خام ایران است.

شرکت جی ایکس تی جی هولدینگز ژاپن اخیرا ۲ میلیون بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت برای تحویل در ماه سپتامبر خریداری کرده است. سخنگوی این شرکت می‌گوید: نفت خام آمریکا یکی از کاندیداهای جایگزینی با نفت خام ایران است.

شینزو آبه؛ نخست وزیر ژاپن نیز تلاش دارد برای پاسخ گفتن به درخواست‌های رییس جمهوری آمریکا، یک قرارداد دوجانبه تجاری جهت خرید بیشتر محصول‌های آمریکایی منعقد کند.

تکذیب خبر قطع خرید نفت ایران از سوی هند

برخلاف انتشار برخی اخبار در رسانه‌ها از قول وزیر نفت هند در مورد قطع واردات نفت از ایران، وزیر نفت هند در واکنش به خبر «رویترز» اعلام کرد دولت این کشور براساس «منافع ملی» اقدام خواهد کرد.

عربستان نفت ایران را جبران نمی‌کند

در حالی که ریک پری؛ وزیر انرژی آمریکا تاکید دارد عربستان و روسیه می‌توانند کسری نفت ایران را جبران کنند که «بلومبرگ» در گزارشی تاکید دارد عربستان نمی‌تواند کاهش عرضه نفت ایران را جبران کند.

آمریکا اعلام کرده در صورت بروز بی‌ثباتی در بازار نفت، آماده است حتی از ذخایر راهبردی خود برای صادرات و آرام کردن بازار استفاده کند.