محصول جدید و خاص « فولاد »

09:01 - 1400/01/18
فولاد مبارکه از تولید محصول جدیدی با گرید خاصی خبر داد که برای نخستین‌بار در ایران اتفاق می‌افتد.

روابط عمومی: مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه از تولید تختال با ضخامت ۲۵۰ میلی‌متر با گرید مشخص برای نخستین بار در ایران خبر داد. به گفته محمدرضا بناییان‌مفرد تولید این محصول با گرید داخلی ۵۹۴۶ گاز ترش مخصوص لوله‌های انتقال گاز به سفارش اکسین در دستور کار قرار گرفت. براساس گزارش مدیران فولاد مبارکه پس از تهیه کارت ساخت در واحد متالورژی و روش‌های تولید و تایید آن در ناحیه فولادسازی اقدام‌های لازم برای ایجاد شرایط تولید این گرید انجام شد.

برای تولید این گرید باید ذوب اولیه در کوره‌های قوس الکتریکی، پس از دنبال فرآیند واحدهای متالورژی ثانویه (LF) و سولفورزدایی (DS) و گاززدایی (RH) به ریخته‌گری مداوم ارسال شود که در واحد متالورژی ثانویه به حدود ۵ تن افزودنی‌ها و فروآلیاژها نیاز است و عناصری از قبیل مولیبدن(MO)- تیتانیوم(Ti)-نیوبیوم (Nb)- وانادیوم(V)- کروم(Cr)  و به خصوص کربن، سولفور و هیدروژن کنترل و در فرایندی در انتهای عملیات، کلسیم تریتمنت بر روی ذوب اعمال می‌شود.

برای تولید تختال با ضخامت ۲۵۰ میلی‌متر تغییرات خاصی در ماشین ریخته گری شماره ۵ برای نخستین صورت گرفت. حاصل این دستاورد تولید ۳ ذوب و ۲۱ تختال معادل ۵۰۰ تن بدون عیب داخلی (به خصوص عیب جدایش در مقطع تختال) مطابق با سفارش مشتری بود.