ارز صادراتی در بورس از هفته آینده

08:56 - 1400/01/18
پس از به رسمیت شناختن بازار ثانویه ارزی حالا دولت اعلام کرده ارز صادراتی از ابتدای هفته آینده در بورس تهران عرضه می‌شود. پیش‌تر رییس بانک مرکزی نیز زمان آغاز بازار ثانویه را هفته آینده اعلام کرده بود.

مسعود کرباسیان؛ وزیر اقتصاد که در جلسه هفتگی سخنگوی دولت سخن می‌گفت، از عرضه ارزهای صادراتی در بورس در هفته آینده خبر داد. براساس سازوکار اعلامب مقدمات امور انجام شده و از این پس وارد کنندگان پس از ثبت سفارش، می‎‌توانند ارز مورد نیاز خود را با مراجعه به بورس تهران تامین کنند.

سیاست‌گذار بر این باور است ارایه ارز در بورس، به نفع صادر کنندگان نیز هست و آن‌ها از محل مابه التفاوت ارز اظهارنامه با قیمت فروش آن در بورس، منتفع می‌شوند.

براساس طبقه‌بندی کالایی پیشنهادی دولت، برای سال‌جاری 18 میلیارد دلار ارز با نرخ 3800 تومان جهت واردات کالاهای گروه اول پیش‌بینی شده که دولت خود را ملزم به تامین آن از محل ارز حاصل از صادرات نفت به هر طریقی می‌داند.

وزیر اقتصاد محل تامین ارز مورد نیاز گروه دوم کالاهای ضروری با دلار 4200 تومان را شامل ارز حاصل از صادرات کالاهایی همچون پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین عنوان کرد که حدود 80 درصد اعتبارات این گروه را به خود اختصاص می‌دهند. صادرکنندگان این گروه باید ارز وارداتی خود را به طور منظم در سامانه «نیما» بانک مرکزی ثبت کنند.