عقبگرد دلار از سقف 11 ماهه

08:27 - 1400/01/18
پس از صعود شاخص دلار در شب گذشته به بالاترین سطح ازجولای سال 2017، این نماگر صبح امروز به تبع آغاز روند شناسایی سود در بازار ارز و همچنین بهبود روند حرکتی پوند انگلیس از مواضع پیشین عقب‌نشینی کرد.
عقبگرد دلار از سقف 11 ماهه

با تداوم روند صعودی شاخص دلار در شب گذشته، این نماگر توانست تا مرز 95/53 واحد پیشروی کند. این رقم از جولای سال 2017 تاکنون در بازار دیده نشده بود. با وجود اینکه به صورت سنتی در بازار جهانی ارز ین ژاپن  و فرانک سویی به عنوان داریی های امن شناخته می شوند اما دلار آمریکا نیز در بسیاری از موارد در برابر دیگر ارزهای مطرح به ویژه ارزهای اروپایی نقش داریی امن را در بازه‌های کوتاه مدت بازی می‌کند. در روزهای اخیر با بالاگرفتن تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، بخشی از سرمایه‌گذاران به سوی دلار حرکت کردند امری که شاخص دلار را به رکورد یک سال اخیر خود نزدیک کرد.

از اواخر شب گذشته اما روند صعودی دلار مختل شد. با آغازشناسایی سود بر روی جفت ارزهای اصلی، دلار آمریکا در برابر دیگر ارزهای مطرح جهان به ویژه یورو تضعیف شد و همین امر نیز شاخص دلار را به سطوح کمتر از 95 واحد تنزل داد.

این روند در صبح امروز تداوم یافت و به عقبگرد بیش از پیش شاحص دلار منجر شد. در این میان بانک مرکزی انگلیس روز گذشته نرخ بهره در این کشور را تغییر نداد اما در این میان برخی از اعضای ارشد این نهاد که پیش‌تر مخالف افزایش نرخ بهره بودند، در نشست روز پنج‌شنبه از افزایش نرخ بهره به 0/75 درصد حمایت کردند. همین امر نیز احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی انگلیس را در ماه های پیش رو بالا برد و از پوند در برابر دلار حمایت مناسبی را به عمل آورد.

در ساعت های پیش‌رو گزارش‌های مهمی در تقویم اقتصادی خودنمایی می کنند که از جمله آنها می توان به گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی اتحادیه اروپا،خرده فروشی کانادا و شاخص قیمت مصرف کننده این کشور و همچنین شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا اشاره کرد. انتشار این گزارش ها می تواند نوساناتی را در بازار ارز پدید اورد.در برهه کنونی شاخص دلار آمریکا با افتی 0/3  درصدی به 94/55 واحد رسیده است.