بازیگران بورس

سهام چگونه جابه‌جا شدند؟

08:20 - 1400/01/18
موقعیت‌های فروش و خرید سهام در بورس متناسب با استراتژی بنگاه‌ها جابه‌جا می‌شود. «دنیای بورس» قصد دارد روزانه با بررسی بازیگران اصلی بورس روند جابه‌جایی‌‌ها در خرید و فروش سهام را مورد بررسی قرار دهد.
سهام چگونه جابه‌جا شدند؟

دنیای بورس- هدیه لطفی: سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات در جریان معاملات روز سه‌شنبه اقدام به عرضه‌‌های متعددی در سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود کرد. بر این اساس «ومعادن» فروش بخشی ازسهام ملی مس ایران و فولاد صبانور را به ثبت رساند. البته «ومعادن» در نمادهای فولاد خراسان و کارخانه‌های تولیدی شهید قندی نیز خریدهایی را به ثبت رساند.

معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام با افزایش حدود 2هزار واحدی شاخص کل ادامه یافت. در این بازار معامله‌گران شاهد تداوم برتری معامله‌گران حقیقی در سمت خرید بودند. هر چند در این روز تغییر مالکیت‌ها با حجم به مراتب کمتری نسبت به دو روز اخیر ادامه یافت اما در نهایت جابه‌جایی 33 میلیارد تومانی نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها صورت گرفت. در این میان بیشترین خرید در گروه فلزات اساسی بود که با خالص خرید 25 میلیارد تومانی دنبال شد.

در راس این خریدها تمایل برای جمع آوری سهام ملی مس ایران قرار داشت که با جابه‌جایی 28 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی «فملی» دنبال شد. در این راستا سرمايه‌گذاری توسعه معادن وفلزات به عنوان سهامدار 5.21 درصدی «فملی» اقدام به عرضه 17 میلیون و 500 هزار سهم کرد.

فولاد صبانور نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‎ها در بازار دیروز بود. در این روز خالص خرید سهامداران خرد «کنور» به بیش از 10 میلیارد تومان رسید. در این نماد نیز «ومعادن» به عنوان سهامدار عمده اقدام به عرضه قابل توجهی کرد.

به طوریکه فروش 10 میلیون و 200 هزار سهم «کنور» از سوی این حقوقی به ثبت رسید. سرمايه گذاری توسعه ملی نیز به عنوان دیگر سهامدار عمده فولاد صبانور نیز عرضه 18 میلیون و 400 هزار سهمی را رقم زد. این عرضه‌ها از سوی سهامداران خرد بازار جمع آوری شد.

چادرملو نیز با تغییر مالکیت 7 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی از دیگر نمادهای مورد توجه در بازار دیروز بود.

در مقابل فولاد خراسان شاهد خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود. بخش عمدهای از این خریدها توسط «ومعادن» صورت گرفت. به طوریکه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اقدام به خرید 6.5میلیون سهم «فخاس» کرد. این در حالی است که فولاد مبارکه اصفهان با عرضه 500 هزار سهمی توسط توسعه سرمايه رفاه مواجه شد.

معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران با عرضه گسترده سهام بانکی عمده همراه شد. در حالی در ماه‌های اخیر شاهد حمایت حقوقی‌های بانکی از سهام این بنگاه‌ها بودیم که بعد از مدت‌ها شاهد چرخش دیدگاه مزبور بودیم. به این ترتیب در معاملات روز گذشته نه تنها حمایت‌های مزبور منتفی شد بلکه عرضه‌های متعددی شکل گرفت.

در راس این عرضه‌ها فروش 50 میلیون سهم بانک تجارت از سوی شركت بازرگانی تداركات كارآمد پويا ابريشم بودیم. البته صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران به عنوان صندوق بازارگردان «وتجارت» در جبران این عرضه برآمد.

در همین راستا صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی سپهر صادرات نیز اقدام به عرضه 500 هزار سهم بانک صادرات کرد. این روند در نماد بانک ملت با فروش یک میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری يكم كارگزاری بانک كشاورزی دنبال شد. در نماد بانک خاورمیانه نیز 9 میلیون سهم توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی این بانک عرضه شد.

در نمادهای پالایشی نیز شاهد تداوم خرید از سوی صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر بودیم. بر این اساس صندوق مزبور 2.5 میلیون سهم «شبریز» و 3.3میلیون سهم «شبندر» را جمع آوری کرد. البته پالایش نفت بندرعباس از نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی در روز گذشته بود که با خالص خرید 2.3 میلیارد تومانی دنبال شد.

روندی مشابه در نماد پتروشیمی شیراز با خرید بیش از 4 میلیون سهمی توسط سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد دنبال شد. این در حالی است که حقوقی مزبور یعنی شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد عرضه سهام در نماد صنعتی بهشهر را به ثبت رساند. این سهام در هفته جاری عرضه‌های متناوب سهام «غبهشهر» را داشت که روز دوشنبه با حجمی بالغ بر 10 میلیون سهم ادامه یافت.

 تمایل حقوقی‌ها به خرید سهام رایانه‌ای

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران حقوقی نشان از آن دارد بیشترین خرید این گروه از سهامداران در نمادهای گروه رایانه و با محور پرداخت الكترونيك سامان كيش بود. به طوریکه تغییر مالکیت 20 میلیارد تومانی در نماد «سپ» و در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی این نماد شکل گرفت. 2 میلیون سهم مزبور توسط بيمه سامان خریداری شد. نماد «آپ» نیز با خالص خرید 3 میلیارد تومانی از سوی حقوقی‌ها از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود.

این در حالی است که در نماد کارت اعتباری ایران کیش شاهد عرضه 5 میلیون سهمی از سوی صندوق سرمايه‌گذاری مشترك آتيه نوين بودیم.