اوپک در گزارش ماهانه خود مطرح کرد

احتمال تضعیف بازار نفت در نیمه دوم 2018

07:51 - 1400/01/18
روز گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گزارش ماهانه خود را منتشر کرد و از چشم انداز مبهم بازار نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی خبر داد. در ادامه این مطلب مهمترین نکات گزارش مذکور پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.

بر اساس گزارش اخیر اوپک، میزان ذخایر نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در در آخرین برآورد این نهاد باز هم کاهش یافته و به 26 میلیون بشکه کمتر از میانگین 5 ساله رسیده است.

در عین حال اوپک در گزارش خود چشم انداز مبهمی را پیش روی بازار نفت در ادامه سال متصور است. بر این اساس احتمال دارد تقاضای جهانی در نیمه دوم سال تضعیف شود و در عین حال تداوم رشد تولید در خارج از اوپک نیز دور از ذهن نیست.

تولید نفت اعضای اوپک بر اساس داده‌های جمع آوری شده از منابع ثانویه در ماه می با افزایشی به میزان 35 هزار بشکه به 31/87 میلیون بشکه در روز رسیده است. همچنین تولید نفت عربستان سعودی بنا به گزارش این کشور با رشدی 161 هزار بشکه‌ای از مرز 10 میلیون بشکه در روز فراتر رفته است. همچنین تولید نفت ونزوئلا در ماه گذشته به 1/53 میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم نشان دهنده افزایشی 28 هزار بشکه‌ای است.

اوپک در گزارش اخیر خود پیش‌بینی افزایش تقاضا برای نفت در سال جاری را بدون تغییر نسبت به گزارش پیشین در سطح 1/65 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. همچنین انتظار می‌رود عرضه نفت خام از سوی کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری افزایشی 1/86 میلیون بشکه را تجربه کند. این رقم نسبت به گزارش ماه گذشته اوپک رشدی 130 هزار بشکه‌ای را منعکس می کند.