جزییات عرضه بزرگترین پالایشگاه ایران

07:28 - 1400/01/18
نخستین عرضه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس هفته گذشته در بورس انرژی انجام و در آن برای نخستین بار ۲۰۰۰ تن گاز مایع تولیدی بزرگترین پالایشگاه ایران معامله شد.

گاز مایع یا ال پی جی اولین کالای عرضه شده پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است که هفته گذشته در محموله 2000 تنی در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی عرضه شد و با  قیمت هر تن 585 دلار مورد معامله قرار گرفت. تسویه این معامله به صورت ریالی بود و این عرضه با هدف صادرات و از طریق مرزهای زمینی تحویل داده می‌شود.

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با دریافت خوراک میعانات گازی از فازهای پارس جنوبی به وسیله خطوط لوله نسبت به پالایش و تولید انواع فرآورده‌های مرغوب نفتی اقدام می‌کند و محصول‌های با کیفیت بالا مطابق با استانداردهای روز دنیا از جمله بنزین یورو 5 تولید و تولیدهای مازاد بر نیاز داخل را از طریق مرزهای زمینی و دریایی صادر می‌کند.

ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بسیار بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و تولید بیش از 75 درصد بنزین و نفت گاز از خوراک پالایشگاه‌های میعانات گازی از جمله مزیت‌های اقتصادی این پروژه است. در حال حاضر گاز مایع، بنزین، نفت گاز (گازوئیل)، بلندینگ نفتا و حلال 404 این پالایشگاه در بورس انرژی پذیرفته شد.