متانول اروپا به قله 16 ماهه رسید

07:19 - 1400/01/18
در پی وجود تقاضای قوی برای متانول در اروپا و همچنین نگرانی در زمینه عرضه این محصول در ماه ژوئن و جولای، قیمت به بالاترین سطح از مارس 2017 تاکنون رسید.

به گزارش پلاتس، قیمت متانول این هفته در قرارداد فوب رتردام نزدیک به 5 یورو افزایش یافت و به 375/5 یورو (442 دلار) در هر تن رسید. این رقم در 16 ماه اخیر بی سابقه بوده است.

فعالان بازار محصولات پتروشیمی نگران روند عرضه متانول از سوی روسیه به اروپا در ماه های ژوئن و جولای هستند. دولت روسیه برای تامین امنیت  رقابت های جام جهانی فوتبال در این کشور، حمل مواد خطرناک از جمله متانول را از طریق خطوط ریلی در فاصله زمانی 25 می تا 15 جولای ممنوع کرده و همین امر نیز چشم انداز عرضه متانول از سوی روسیه به اروپا را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

در عین حال تقاضای متانول در اروپا روند قوی را در برهه کنونی تجربه می کند و و همین امر در تشدید روند صعودی قیمت این محصول موثر بوده است.

ذکر این نکته ضروری است که در صورت تداوم روند رشد قیمت متانول در اروپا، احتمال گسیل شدن محموله ای این محصول به ویژه از سوی خاورمیانه به این منطقه افزایش می یابد امری که می تواند کمبود عرضه را در شرق آسیا به همراه داشته و قیمت را در منطقه مذکور افزایش دهد.