گزارش ماهانه متال بولتن منتشر شد

افزایش قیمت مس در راه است؟

07:10 - 1400/01/18
موسسه متال بولتن در گزارش ماه ژوئن خود از بازار فلزات از احتمال رشد ملموس قیمت مس در نیمه دوم سال خبر داد اما چشم‌انداز مبهمی را پیش روی بازار آلومینیوم تصویر کرد.

مس

در حالی که عوامل بنیادی بازار مس از وجود چشم انداز رو به رشد در بلند مدت خبر می‌دهند اما به نظر می‌رسد که در مدت زمان باقی مانده از فصل دوم سال، فشار اندکی در جهت افزایش قیمت این محصول در بازار شکل بگیرد. دلیل اصلی نیز این است که به صورت سنتی در این برهه از سال تقاضا برای مس از سوی چینی‌ها تقویت می‌شود اما میزان افزاش تقاضا در سال جاری ضعیف‌تر از سال‌های گذشته بوده است. همچنین اختلال قابل ذکری در سمت عرضه مس به چشم نمی‌خورد. بدین ترتیب تحلیلگران متال بولتن در سناریوی اصلی خود قیمت مس را برای فصل دوم سال جاری در سطح 6980 دلار برآورد می کنند.

در این میان باتوجه به چشم انداز محدودیت عرضه کنسانتره، رشد پایدار اقتصاد جهانی، فشار تورمی و همچنین تضعیف احتمالی دلار، انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال جاری شاهد عملکرد قوی‌تر قیمت در بازار مس باشیم. بدین ترتیب پیش بینی می شود که میانگین قیمت مس در نیمه پایانی سال 2018 به 7250 دلار در هر تن برسد.

آلومینیوم

آلومینیوم در ماه می عملکرد خوبی را از خود نشان داد و توانست در محدوده 2300 دلار تثبیت شود. تحریم‌های خزانه داری آمریکا علیه شرکت روسال و همچنین وضع تعرفه از سوی این کشور بر واردات آلومینیوم، از دلایل اصلی شد قیمت به حساب می‌آیند.

در این میان کماکان بازار آلومینیوم روند مبهمی را پیش روی خود می‌بیند و ریسک اخلال در عرضه این محصول در سطح بالایی قرار دارد. بخشی از مشتریان آلومینیوم به سوی جایگزینی آلومینیوم روسال با محصول تولیدی شرکت‌های چینی در حال حرکت هستند. بازار داخلی چین در شرایط کنونی با مازاد عرضه روبروست و به نظر نمی‌ر‌سد که چینی‌ها در تامین نیازهای مشتریان با مشکلی روبرو باشند. بدین ترتیب بازار آلومینیوم در حال بازسازی خود با شرایط جدید است. در این شرایط به نظر می‌رسد که با توجه به وجود حجم قابل ملاحظه‌ای از آلومینیوم در خارج از بازارهای معاملاتی بین‌المللی، قیمت این محصول می‌تواند از ناحیه مذکور  آسیب‌پذیر باشد.