برنامه احتمالی فرانسه در مورد برجام

07:01 - 1400/01/18
رییس جمهور فرانسه در حال تلاش هایی برای حصول به توافق جدید و اصلاح‌شده با تهران است و ممکن است از برجام خارج شود و مذاکره برای سند جدید و کامل‌تر را آغاز کند.

خبرگزاری ایتارتاس از قول روزنامه روسی «ایزوستیا» اعلام کرد یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه فرانسه مدعی شد پاریس آماده آغاز مذاکرات با تهران در مورد توافق جدید بعد از خروج آمریکا از برجام است و کمیته امور خارجی، دفاعی و نیروهای مسلح سنای فرانسه این موضوع را تایید کرده است.

امانوئل ماکرون در جریان دیدار با پوتین درباره حفظ برجام و تدوین سندی جدید که به امضای همه از جمله آمریکا برسد رایزنی کرده و از قرار معلوم ، سند جدید باید تمام موارد اضافه بر برجام از جمله موشک‌های بالستیک و حضور نظامی ایران در خاورمیانه را شامل شود.

یک منبع در سنای فرانسه هم ضمن تایید این موضوع اعلام کرد: ماکرون به دنبال گردهم آوردن طرف‌های فعلی و سابق برجام دور میز مذاکره و تلاش برای حصول یک توافق جدید و اصلاح‌شده با تهران است.

معاون کمیته امور خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح سنای فرانسه گفت: نیت رییس‌جمهور این است که فرانسه ممکن است از توافق فعلی با ایران خارج شود، اما فقط به این دلیل که مذاکراتی بر سر سند جدید و کامل‌تر را آغاز کند.

همچنین در همین رابطه در «دنیای اقتصاد» امروز بخوانید:

پیشرفت اروپا در محافظت از تجارت با ایران

نتیجه طرح ترامپ برای ایران/ تحلیل نشریه واشنگتن پست

دغدغه‌های راهبردی ایران در سوریه، عراق و لبنان/ علی شمخانی (روزنامه شرق)

فاصله میان میل تا توانایی اروپا/ مجیدتفرشی (روزنامه اعتماد)

تکذیب خبر خروج نیروهای ایرانی از سوریه

پاسخ ابوطالبی به جلیلی در مورد برجام

واکنش توییتری حمید بعیدی‌نژاد به منتقدان برجام

روایت رییس سابق موساد از دستور حمله نتانیاهو به ایران