جنگ تعرفه‌ای آمریکاو چین وارد مرحله جدیدی شد

نوسان قیمت نفت در محدوده 75 دلار

06:54 - 1400/01/18
با رشد بیش از پیش شاخص دلار و همچنین احتمال افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، بازار نفت در معاملات صبح جهارشنبه زیر فشار قرار گرفت و قیمت این محصول وارد محدوده منفی شد.

شب گذشته کاخ سفید در بیانیه‌ای از تصمیم این کشور برای وضع تعرفه وارداتی 25 درصدی بر روی 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی خبر داد. به گفته کاخ سفید، کالاهایی با تکنولوژی پیشرفته مشمول این تعرفه‌ها خواهند شد. در بیانیه مذکور اعلام شده که فهرست کالاهی مشمول تعرفه تا روز 15 ژوئن منتشر می‌شود.  این در حالی است که تا چند روز آینده طرفین قصد داشتند دور جدید مذاکرات تجاری خود را آغاز کنند. انتشار این خبر بار دیگر احتمال افزایش تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان را افزایش داد و همین امر نیز چشم انداز رشد اقتصاد جهانی را تیره کرد و بر بازار نفت نیز تاثیر منفی گذاشت.

در عین حال با رسیدن ارزش دلار به بالاترین سطح در برابر یورو در 10 ماه اخیر، تقاضای سرمایه‌گذاری از سوی معامله‌گران اروپایی در بازار نفت کاهش یافت و همین امر نیز قیمت این محصول را زیر فشار قرار داد.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای با افتی 0/34 درصدی در سطح 75/23 دلار قرار دارد. پیش‌تر قیمت تا 74/9 دلار نیز تنزل کرده بود. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه ژوئن افتی مختصر در سطح 66/6 دلار معامله می‌شود.