برندگان و بازندگان پیشنهاد جدید اوپک

در نشست آینده بزرگان نفتی پیشنهاد افزایش عرضه در دستور کار است اما بحث بر سر این است که برندگان و بازندگان دیدگاه جدید اوپک چه کسانی خواهند بود؟

افزایش سطح تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کنترل رشد قیمت نفت بدون شک مهم‌ترین خبر نفتی هفته گذشته بود؛ خبری که با اعلام آن در حاشیه مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ، قیمت جهانی طلای سیاه حدود ۳ درصد کاهش یافت.

وزرای نفت عربستان و روسیه در حالی این خبر را اعلام کردند که اجرایی شدن آن به «نظر» دیگر کشورهای حاضر در ائتلاف اوپک و غیراوپک نیز بستگی دارد. پس از عبور قیمت نفت از سقف ۸۰ دلار در هفته‌های گذشته خالدالفالح؛ وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک همتای روسی او، روز جمعه اعلام کردند: برای حفظ کنترل بازار و پیشگیری از خشم مصرف‌کنندگان، برای نخستین بار از ژانویه ۲۰۱۷ به این سو، محدودیت تولید را با تغییراتی همراه خواهند کرد و تولید خود را افزایش می‌دهند.

نواک در این زمینه اعلام کرده است هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و جزییات این تصمیم در نشست بعدی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ماه ژوئن بررسی خواهد شد.

به این ترتیب در حالی‌که برندگان اصلی اجرای پیشنهاد افزایش عرضه، کشورهای مصرف‌کننده نفت خام خواهند بود، این سوال مطرح است که کدام گروه از کشورهای حاضر در ائتلاف اوپک و غیراوپک از عملی شدن این پیشنهاد سود می‌برند و فشار زیان به کدام کشورها وارد خواهد شد؟

مشروح گزارش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید:

فرصت‌های نفتی ایران تا 2040/ علی دیواندری (روزنامه دنیای اقتصاد)

چشم انداز همکاری نفتی ایران و اروپا/ علیرضا سلطانی (روزنامه شرق)

Submitted by admin on