روایت ظریف از روند مذاکرات با اروپایی‌ها

06:39 - 1400/01/18
پس از نشست کمیسیون مشترک برجام که بدون حضور نماینده آمریکا برگزار شد، حال اجماع کشورهای اروپایی بر ضرورت حفظ برجام جدیت یافت. ایران اما منتظر سازوکار بندهای اعلامی حفظ برجام است.

مذاکرات کارشناسی میان هیات‌های ایران و سه کشور اروپایی در ادامه مذاکرات کارشناسی هفته گذشته در بروکسل درهفته‌ای که گذشت به جریان افتاد و روز جمعه نیز نخستین نشست پس از خروج آمریکا از برجام، در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) برگزار شد.

جواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران با اشاره به مذاکرات با اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام به خبرگزاری «تسنیم» می‌گوید: این مذاکرات تاکنون نه سیاه بوده و نه سفید و مشخص نیست طرف‌های اروپایی در نهایت چه چیزی ارایه خواهند داد.

همزمان امانوئل مکرون؛ رئیس‌جمهوری فرانسه بار دیگر با تاکید بر اهمیت حفظ برجام تصریح می‌کند: خواستار این هستم که به یکدیگر احترام بگذاریم در این صورت دیگر شاهد هیچ مداخله‌ای نخواهیم بود. اگر ما توافقی را امضا می‌کنیم باید به آن پایبند بمانیم. مهم نیست که چه کسی تصمیم به کناره‌گیری از آن می‌گیرد. هر آنچه امضا می‌شود باید رعایت شود.

به  گفته  جواد ظریف اروپایی‌ها در آن ۹ بندی که اعلام کردند به همه حوزه‌های مهمی که باید در برجام انجام شود اشاره کرده‌اند، حالا موضوع سر این است که هرکدام از این بندها را چگونه عملیاتی می‌کنند؟ ایران به دنبال این است که ببیند آیا آنچه که اتحادیه اروپا، روسیه و چین و سایر کشورها برای ادامه برجام ارایه کردند کافی است یا خیر؟ به همین دلیل آنچنان که ظریف نیز بر آن تاکید دارد ضروروت حفظ برجام تصمیمی نیست که ایران به تنهایی بخواهد درباره آن نظر دهد.

مشروح گزارش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.

در همین رابطه بخوانید:

در واشنگتن چه می‌گذرد؟/ حسین موسویان (روزنامه دنیای اقتصاد)

برجام مهم‌تر است یا دلار/ مسعود خوانساری (روزنامه دنیای اقتصاد)

انزوای آمریکا و انسجام داخلی ایران/ محمد مهدی برومندی (روزنامه اعتماد)

جنگ غیرنظامی ترامپ علیه ایران/ محمود عباسی (روزنامه ایران)

تحریم داخلی خطرناک‌تر از تحریم خارجی/ حسین امیرافضلی (روزنامه شرق)

پاسخ فارن پالیسی به درخواست‌های پمپئو از ایران

واکنش ایران به سخنان وزیر خارجه آمریکا

تهیه طرح شروط مذاکره با اروپا در مجلس

ناخشنودی عربستان از دفاع برجامی دولت آلمان

احتمال تصویب مشروط لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم