اولویت‌های « ذوب » در سال جاری

06:39 - 1400/01/18
ذوب آهن در سال‌جاری در کنار برنامه‌های مربوط به افزایش تولید و صادرات، کاهش مصرف آب را در دستور کار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مدیران «ذوب» به دنبال بررسی اولویت‌ها در این‌باره هستند.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان از برنامه‌های «ذوب» برای افزایش تولید و صادرات در سال جاری خبر داد؛ به طوریکه بر مبنای گفته‌های احمد صادقی صادرات در سال گذشته به لحاظ حجم ۷۹ درصد و به لحاظ ارزش ۱۲۰ درصد افزایش داشت و به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن رسید که حدود ۵۰ درصد کل تولیدات این شرکت است. ذوب آهن سال گذشته ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار تن چدن مذاب و بیش از ۲ میلیون و ۲۶۷هزار تن شمش تولید کرد که شامل فولاد‌های صادراتی، فولادهای کیفی و ساختمانی بود.

دریافت گواهینامه UK CARES انگلستان به‌عنوان یکی از معتبرترین گواهی‌نامه‌های صادرات برای نخستین بار توسط ذوب آهن صورت گرفت؛ با دریافت این گواهی‌نامه شرکت ذوب‌آهن موفق به صادرات به کشورهای انگلستان، تایلند و برمه شد. احسان دشتیانه؛ معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن افزایش ۲۰ درصدی میزان صادرات را یکی از برنامه‌های پیش‌رو دانست؛ در صورت تحقق این هدف نیمی از محصول‌های تولیدی ذوب‌آهن در سال جاری به خارج از کشور صادر می‌شود.

اما این شرکت علاوه بر افزایش تولید و صادرات محصول در کاهش مصرف آب هم با توجه به خشکسالی‌های اخیر گام‌های موثر برداشت. اصلاح برج‌های خنک‌کننده، طراحی و ساخت مکانیزمی برای باز چرخانی یول‌های فولادسازی اقدام‌های تعیین کننده در کاهش مصرف آب «ذوب» عنوان شده است. بررسی‌های «ذوب» نشان می‌دهد با به کارگیری این روش‌ها، مصرف آب در فرآیند تولید از 10.7 متر مکعب به ازای هر تن در سال‌های گذشته به 6.26 مترمکعب کاهش یافت. به گفته اردشیر فضلی؛ معاون بهره‌بردای ذوب آهن تاکنون ۴۱درصد در مصرف آب صرفه جویی شد؛ به طوریکه حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب در سال گذشته صرفه‌جویی شد.