عوامل موثر بر صعود قیمت سرب در بازار جهانی

06:31 - 1400/01/18
پس از افت قیمت سرب در هفته ماقبل، این محصول در روزهای اخیر با رشد قیمت ملموسی مواجه شد و در برهه‌ای نیز توانست بار دیگر مرز روانی 2500 دلار را پشت سربگذارد. باز شدن پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای در کنار تداوم محدودیت‌های تولید و واردات سرب از سوی دولت چین، از جمله دلایل رونق معاملات در این هفته به شمار می رود.
عوامل موثر بر صعود قیمت سرب در بازار جهانی

هفته گذشته سرب معاملات خود در بازار فلزات لندنرا  در محدوده منفی به پایان برد و در نهایت به  2330 دلار در هر تن رسید. با شروع معاملات در این هفته اما ورق برگشت و در بسیاری از روزهای معاملاتی، این محصول با رشد قیمت مواجه شد به گونه‌ای که در صبح جمعه حتی از مرز 2500 دلار نیز توانست عبور کند اما در ادامه با افزایش فشار فروش تکنیکال کمی از این سطح قیمت عقب نشینی کرد. هم اکنون معاملات سرب در بازار لندن در محدوده 2480 دلار پیگیری می شود که این رقم در مقایسه با قیمت ثبت شده در پایان هفته گذشته، افزایشی بیش از شش درصد را منعکس می کند. 

باز شدن پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای را می توان یکی از دلایل اصلی رشد قیمت در روزهای اخیر به حساب آورد. پس از مدت ها، در ابتدای هفته اختلاف قیمت سرب میان این دو بازار به حدی رسید که خرید در لندن و فروش در شانگهای را مقرون به صرفه کرد و همین امر نیز به افزایش تقاضا برای سرب در بازار لندن منجر شد امری که قیمت این محصول را در مسیر صعودی قرار داد.

علاوه بر این موضوع، کماکان محدودیت های زیست محیطی دولت چین بر سر راه معادن کوچک و متوسط سرب و روی ادامه دارد و با افزایش بازرسی ها در هفته های اخیر، کماکان بخشی از ظرفیت تولیدی این محصولات به دلیل انچه آلایندگی بیش از استاندارد از سوی دولت چین نامیده می شود، از مدار تولید خارج است. همین امر نیز در تحریک بیش از پیش قیمت سرب نقش آفرین بوده است.

 در این میان فعالان بازار از افزایش سختگیری دولت چین در زمینه واردات محموله های حاوی سرب خبر می دهند. در جدیدترین اقدام،  گمرک چین یک محموله 16 هزا تنی  سرب متعلق به شرکت گلنکور را در بنادر این کشور توقیف کرده است. گمرک چین اعلام کرده است که محموله مذکور شامل سرباره حاوی سرب است که بر اساس قوانین این کشور مشمول ممنوعیت واردات می شود. در مقابل، شرکت گلنکور ادعای گمرک چین را رد کرده و گفته که محموله مذکور حاوی کنسانتره سرب است.

این وقایع در حالی اتفاق می افتاد که به گفته فعالان بازار فلزات در چین، این کشور در برهه کنونی با کمبود عرضه سرب تصفیه شده مواجه است امری که تقاضا برای این محصول را بیش از افزایش داده است.