بسته جدید ۱+۴ به میز ایران می‌آید؟

سرنوشت برجام در نشست وین

06:16 - 1400/01/18
بسته سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران امروز منتشر می‌شود. در این میان اروپا نیز به دنبال برگزاری نشستی با حضور کشورهای 1+4 است که قرار است بسته جدید پیشنهادی به ایران ارایه کند.

در شرایطی که اتحادیه اروپا مقررات بازدارنده را برای حمایت از شرکت‌های خود در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال کرده است، نشریه آلمانی «ولت ام زونتاگ» به‌نقل از منابع اروپایی می‌گوید: دیپلمات‌های اروپا، روسیه و چین درحال مذاکره بر سر توافق تازه‌ای با ایران درباره یک بسته مالی پیشنهادی هستند که برپایه آن، تهران در مقابل محدودیت‌ها در مورد برنامه موشکی‌ و منطقه‌ای، از کمک‌های اقتصادی بهره‌مند شود. این توافق شامل کمک‌های مالی جدید به ایران در ازای مهار موشک‌های بالستیک و کاهش نفوذش در منطقه خواهد بود.

براساس گمانه‌زنی‌های صورت گرفته ریاست این شورا بر عهده هلگا اشمیت خواهد بود و آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین هم در آن که قرار است در وین برگزار شود، حضور خواهند داشت؛ اما هیچ نماینده‌ای از آمریکا حاضر نخواهد بود. در این میان البته حضور طرف‌های ایرانی‌ در این نشست نامشخص است.

با این وصف رویترز مدعی شده اگر این توافق صورت بگیرد محدودیت‌های بیش‌تری اعمال خواهد شد و در مقابل، طرف‌های غربی ترامپ را متقاعد می‌کنند که تحریم‌های ایران را بردارد. ایران اما بارها اعلام کرده هر گونه مذاکرات فراتر از برجام را نخواهد پذیرفت. در سوی دگر اما دولت کره جنوبی نیز در حال برنامه ریزی جهت برگزاری نشستی با نهادهای مرتبط دولت آمریکا است تا برای معاف شدن از تحریم‌های ایران رایزنی کند.

با این وصف همزمان با گمانه‌زنی‌ها از نشست آینده وین امروز؛ 21 مى وزارت خارجه امريكا طبق بيانيه‌اى كه هفته گذشته صادر كرد، از بسته سياست خارجى خود در قبال ايران رونمايى می‌کند.

به باور تحلیلگران بسته ارایه شده نقشه راه ترامپ در قبال ایران خواهد و آنوقت باید دید که ایران و کشورهای اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای چه مواضعی در قبال بسته پیشنهادی خواهند داشت. ایالات متحده در کنار فشار و تهدید یک‌جانبه علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای، ادعای بازگشت دوباره ایران به میز مذاکرات دارد.

در همین رابطه نیز بخوانید:

بسته جدید 1+4 روی میز ایران/ نشریه آلمانی ولت ام زونتاگ

شکاف در غرب/ پویا جبل عاملی (روزنامه دنیای اقتصاد)

مهم‌ترین درس سیاست‌های تحریم شکنی/ امین مالکی (روزنامه دنیای اقتصاد)

گریز ار فرصت‌سوزی/ فرهاد احتشام‌زاد (روزنامه دنیای اقتصاد)

انسداد تحریم‌ها راهکار اروپا در مقابل آمریکا/ نعمت احمدی (روزنامه شرق)

برگ‌های برنده را نسوزانیم/ جاوید قربان اوغلی (روزنامه شرق)

هزینه - فایده حضور در کنوانسیون‌های بین‌المللی/ حسن بهشتی‌پور (روزنامه ایران)

تاکید مدیران 4 اندیشکده اروپایی به حفظ برجام/ روزنامه ایران

اروپا چگونه می‌تواند با تحریم‌های ترامپ مقابله کند؟/ نشریه فارن پالیسی

کمیسیون برجام تشکیل می‌شود

نشست جنجالی مجلس درباره برجام

انتقاد بعیدی‌نژاد از رسانه‌های مخالف برجام

ترامپ مسئول پیامدهای خروج از برجام

رفع موانع سرمایه‌گذاری در ایران

چراغ سبز تجاری چین به آمریکا/ نیما صبوری (خبرگزاری رویترز)