تور نجات اروپایی برای صادرات نفت ایران

06:11 - 1400/01/18
همزمان با دیدار کمیسر انرژی اتحادیه اروپا با وزیر نفت، تور نجات اروپایی برای صادرات نفت ایران آغاز شد.

یک روز پس از اجرای قوانین موسوم به «قوانین مقابله‌ای» یا «قوانین مسدودساز» از سوی اتحادیه اروپا که قرار است شرایط ایران را در مقابل تحریم‌های آمریکا تسهیل کند؛ میگل آریاس کانیته؛ رئیس کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا با وزیر نفت ایران دیدار داشت.

هنوز مشخص نیست آمریکایی که دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهوری آن است، تا چه میزان در مقابل اقدام‌های مقابله‌ای اروپا انعطاف به خرج خواهد داد، ‌اما همان‌طور که بیژن زنگنه روز گذشته گفت، باید صبر کرد و دید آیا این بار نیز آمریکا مانند سال ۱۹۹۵ حاضر به عقب‌نشینی از موضع خود خواهد بود یا خیر؟

البته در کنار این صبر اقدام‌های مشترکی از سوی ایران و اروپا، از جمله دیدار روز گذشته، در جریان است تا بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران با اثرگذاری حداقلی همراه باشد. این دیدار پشت درهای بسته انجام شد اما مهم‌ترین بخش‌ها و نتایج آن پس از برگزاری نشست، در راهروی طبقه پانزدهم وزارت نفت برای خبرنگاران تشریح شد.

تشکیل کارگروه مشترک ایران و اروپا برای حل مشکلات نفتی کشور در حالی یکی از مهم‌ترین محورهای نشست دیروز بود که رییس کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا از تلاش برای مذاکره با آمریکا به منظور دریافت معافیت برای برخی قراردادهای نفتی و گازی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مالی و تامین اعتبار نیز خبر داد. البته اروپایی‌ها تاکید داشتند به همکاری در ساخت تجهیزات نفتی ادامه می‌دهند.

مشروح گزارش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.

در همین رابطه بخوانید: 3 فرصت پتروشیمی بعد از خروج ترامپ