چشم انداز نزولی طلا در روز سه‌شنبه

05:56 - 1400/01/18
انتشار برخی گزارش‌های ناامیدکننده از اقتصاد آلمان و فرانسه، یورو را در برابر دلار آمریکا در یک ساعت اخیر تضعیف کرده و همین امر نیز به صعود شاخص دلار و کاهش قیمت طلا در بازار جهانی منجر شده است.
چشم انداز نزولی طلا در روز سه‌شنبه

تولید ناخالص داخلی آلمان در فصل ابتدایی سال جاری رشدی 1/6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد که این  رقم پایین تر از پیش‌بینی‌ها بود. همچنین میزان مشاغل ایجاد شده در بخش غیر کشاورزی فرانسه در فصل ابتدایی سال نیز نرخ رشدی 0/3 درصدی را نسبت به فصل پایانی سال گذشته پشت سرگذاشت که این رقم نظر مساعد فعالان اقتصادی را براورده نساخت. به تع انتشار این دو گزارش، یورو در برابر دلار آمریکا تضعیف شده و شاخص دلار رشدی 0/15درصدی را تجربه کرده است. شاخص مذکور هم اکنون در سطح 92/72 واحد قرار دارد.

صعود ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان، تقاضا برای طلا را در صبح امروز پایین آورده و همین امر نیز منجر به کاهش قیمت این محصول در بازار نقدی  و آتی شده است.

همچنین از دید تکنیکال اوضاع چندان بر وفق مراد بازار طلا نیست. در جلسه معاملاتی پیشین قیمت این محصول تلاشی را برای عبور از میانگین موزون نمایی 62 روزه انجام داد اما در این راه موفق نبود. هم اکنون نیز قیمت پایین تر از میانگین های 5 و 13 روزه قرار گرفته اما کماکان حمایت مناسبی را در سطح میانین 200 روزه یعنی 1307 دلا پیش روی خود می بیند. در صورت شکست این سطح به نظر می رسد قیمت تا مرز روانی 1300 دلار عقب‌نشینی خواهد کرد.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه آوریل با قرارگیری در سطح 1311 دلار، کاهش قیمتی 7 دلاری را تجربه می کند. در بازار نقدی قیمت کمتر از دو دلار افت کرده و در سطح 1311/7 دلار قرار گرفته است.