آخرین تحولات بازار سنگ آهن و زغال کک شو

05:52 - 1400/01/18

با وجود رشد قیمت سنگ آهن در اوایل معاملات امروز بازار کالایی دالیان، این محصول در نهایت به محدوده منفی قیمتی خزید و در مقابل شاهد رشد قیمت زغال کک شو بودیم.

پس از افول نسبتا ملموس قیمت فولاد در بازار آتی شانگهای، سنگ آهن نیز به تبع این امر به محدوده منفی قیمتی خزید. این در حالی است که در اوایل معاملات شاهد رشد قیمت این محصول بودیم. در مقابل زغال کک شو در معاملات روز چهارشنبه پس از تضعیف در روزهای گذشته به مدار صعود بازگشت. به نظر می‌رسد که بر عکس رابطه‌ مثبت سنتی میان قیمت این سه محصول،  در روزهای اخیر همبستگی منفی میان قیمت فولاد و سنگ آهن با زغال کک شو در قرارداهای آتی آن هم تحت تاثیر فعالیت گسترده سفته بازار شکل گرفته و با منفی شدن فضای معاملات در بازار فولاد و  سنگ آهن، سرمایه‌ها به سوی بازار زغال کک شو سرازیر می‌شود.

طی معاملات روز جاری در بازار کالایی دالیان هر تن سنگ آهن برای تحویل در ماه می ‌‌با افت قیمتی بیش از چهار دلار به 95 دلار رسیده است.

این درحالی است که بر طبق آخرین گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد چین در معاملات نقدی روز گذشته با افزایشی شش درصدی به 83/42 دلار در هر تن رسیده است.

هر تن زغال کک شو تحت قرارداد ماه می‌ در بازار کالایی دالیان با رشدی پنج دلاری به 184 دلار رسیده است.