تاثیر تحریم‌های ایران بر قیمت پلی‌اتیلن

در پی افزایش قیمت نفت خام در بازاهای جهانی، معاملات انواع پلی‌اتیلن نیز با رشد قیمت در این هفته همراه بود.

پلاتس: در پی اعلام رسمی خروج آمریکا از توافق هسته ای با برجام از سوی رئیس جمهور این کشور، قیمت نفت در این هفته رشدی ملموس را تجربه کرد و این محصول توانست تا سطح 78 دلار در هر بشکه پیشروی کند. با افزایش قیمت نفت، جو مثبتی نیز بر بازار پلی‌اتیلن حاکم شد و فروشندگان این محصول قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش دادند.

یکی از معامله گران ایرانی بازار محصولات پتروشیمی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌های خزانه داری این کشور بر ضدایران به پلاتس گفت که تولیدکنندگان ایرانی پلی‌اتیلن دفاتر مستقلی را در امارات متحده عربی امارات متحده عربی در اختیار دارند که وظیفه جمع آوری حساب‌های دلاری این شرکت ها بر عهده دفاتر مذکور قرار دارد و بنابراین نمی توان نگرانی در زمینه مشکلات نقل و انتقال پول برای شرکت های ایرانی‌ را عامل اصلی تحریک قیمت پلی‌اتیلن در هفته اخیر دانست.

بدین ترتیب پلی‌اتیلن سبک در هفته منتهی به چهارشنبه گذشته تحت قرارداد سی اف آر شرق دور آسیا با رشدی 10 دلاری در سطح 1220 دلار قرار گرفت.  در قراردادهای سی اف آر جنوب شرق آسیا همین وضعیت حاکم بود و قیمت به 1240 دلار رسید.

قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی گرید بوتن در قرارداد سی‌اف‌آر شرق دور آسیا در روز چهارشنبه گذشته به 1185 دلار رسید که این رقم نشان دهنده رشد 5 دلاری قیمت در هفته اخیر است. در قراردادهای ‌سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا قیمت با افزایشی به همین میزان  در سطح 1205 دلار قرار گرفت.

همچنین قیمت هر تن پلی‌اتیلن سنگین گرید فیلم تحت قرارداد سی‌اف‌آر شرق دور آسیا با افزایشی 10 دلاری در سطح 1360 قرار گرفت.

Submitted by admin on