تعیین زمان مذاکرات ایران با اروپایی‌ها

05:40 - 1400/01/18
در حالی که بعد از خروج ایالات متحده از برجام، دونالد ترامپ از بازگشت ایران به میز مذاکرات ابراز امیدواری کرده که اروپایی‌ها مصمم به حفظ برجام هستند و حتی در این خصوص قرار است مذاکره‌هایی جدی صورت گیرد.

در شرایطی که رییس‌جمهوری آمریکا پس از اعلام خروج کشورش از برجام نسبت به دستیابی به «توافق جدید» با ایران ابراز امیدواری کرده است، رهبران اروپایی تاکید دارند به توافق هسته‌ای با ایران پایبند خواهند ماند. صدراعظم آلمان و رییس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی؛ رییس‌جمهوری ایران از تلاش اتحادیه اروپا با هدف حفظ برجام خبر دادند.

رییس‌جمهوری ایران نیز روز پنج‌شنبه هفته گذشته در تماس تلفنی آنگلا مرکل؛ صدراعظم آلمان با تاکید اینکه منافع تهران در برجام باید به‌طور دقیق و صریح، مشخص و تضمین شود از اتحادیه اروپایی و به‌ویژه آلمان، فرانسه و بریتانیا خواست در فرصت محدود، موضع قاطع خود را درباره چگونگی تامین و تضمین منافع ایران در برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق اعلام کنند.

عباس عراقچی نیز گفته است در صورت ارایه تضمین‌های قطعی از سوی سایر طرف‌های برجام نسبت به تامین منافع ایران و جبران آثار خروج آمریکا از این توافق امکان حفظ برجام وجود دارد. همزمان یک خبرگزاری ژاپنی به نقل از یک مقام دیپلماتیک ایران خبر داد محمدجواد ظریف هفته جاری یا هفته آینده در بروکسل با وزرای خارجه بریتانیا، آلمان، فرانسه و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص آینده برجام، دیدار و مذاکره خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری «کیودو» گفته است این دیدار روز سه‌شنبه همین هفته با محوریت وضعیت جدید پس از خروج آمریکا از برجام انجام خواهد گرفت. این دیپلمات ایرانی گفته است در این دیدار یک روزه، ایران به‌دنبال «تضمین عملی» سه کشور اروپایی برای اجرای کامل توافق برجام است.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید:

پادزهر سم ترامپ/ محمود صدری (روزنامه دنیای اقتصاد)

تشدید خطرناک روند تخاصم آمریکا با ایران/ سید حسین موسویان (روزنامه دنیای اقتصاد)

پیش‌فرض غلط ترامپ درباره ایران/ شادی آذری (روزنامه دنیای اقتصاد)

اخذ تضامین بانکی از اروپا/ محمد هاشم بت شکن (روزنامه دنیای اقتصاد)

برتری حقوقی و اخلاقی ایران در برجام/ کامبیز نوروزی (روزنامه شرق)

چه کسانی خوشحال‌اند؟/ کریم حسین‌زاده (روزنامه شرق)

تداوم برجام منهای آمریکا، چگونه؟/ حسن بهشتی‌پور (روزنامه ایران)

مسئولیت بین‌المللی آمریکا/ مهدی ذاکریان (روزنامه اعتماد)

سرنوشت فروش نفت ایران/ مهدی حسینی (روزنامه اعتماد)

راهبرد منسوخ آمریکا/ علیرضا رحیمی (روزنامه اعتماد)

مسئولیت برجامی اروپایی‌ها/ فایننشال تایمز

اسرار خروج نفتی ترامپ

تمجید ترامپ از ظریف

اتحادیه اروپا در بدعهدی چیزی کمتر از آمریکا ندارد

هیچ از مفاد برجام قابل مذاکره نیست

کنایه البرادعی به دولت‌‎های عربی

گزافه‌گویی نتانیاهو از خط قرمز ایران