2 عامل اجتناب ناپذیر افزایش قیمت خودرو

05:14 - 1400/01/18
یکسان سازی ارز در قالب افزایش نرخ دلار مبادله‌ای از 3800 به 4200 تومان و حداقل دستمزدها 2 عامل اجتناب ناپذیر گرانی خودروهای داخلی و خارجی برآورد شد. گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در چند روز اخیر نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ خودروها از سوی شورای رقابت در چند روز آینده اجتناب ناپذیر است.

محمد شریعتمداری؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عوامل اجتناب ناپذیر افزایش قیمت خودرو به «ایرنا» تاکید کرد: به طور طبیعی افزایش نرخ دلار مبادله ای از 3800 به 4200 تومان و همچنین کاهش سه ماهه ارز برای خودروهایی که از ارز آزاد استفاده می کردند و از نرخ های بالاتر به 4200 تومان بازگشتند تاثیراتی را بر بخشی از خودروسازی گذاشت، بویژه آن قسمت که به واردات خارجی نیازمند است.

در این میان به گفته سیاست‌گذاران افزایش حداقل دستمزدها که به تصویب شورای عالی کار رسیده نیز بر صنعت خودروسازی تاثیر می‌گذارد. بخشی که به ساخت و تولید داخلی نیز مربوط است از افزایش قیمت‌ها بیشتر تبعیت می‌کند.

بخشی از خودروها که بیشتر شامل خودروهای دارای ارزش کمتر از 45 میلیون تومان می‌شود، از شیوه‌های قیمت گذاری شورای رقابت تبعیت می‌کند. شیوه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی دارای ارزش بیش از 45 میلیون تومان که مورد استفاده عامه مردم نیست، نیز با نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بررسی می‌شود. البته مسئولان دولتی امیدوارند با حداقل افزایش قیمت‌ها در صنعت خودروسازی روبه‌رو باشند.