تشدید تنش‌های سیاسی رقم زد:

صف سرمایه های نگران در بازار سکه

05:10 - 1400/01/18
با نزدیک شدن به سررسید ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت)‌ و موعد بعدی تصمیم‌گیری ترامپ در رابطه با تمدید توافق هسته‌ای و یا خروج از آن، زنجیره‌ای از حوادث در حال رخ دادن است که وزنه بدبینی‌ها را سنگین‌تر می‌کند. بدین ترتیب روند کوتاه‌مدت افت قیمت در بازار سکه با تغییر جهتی مجدد در مدار رشد قرار گرفت تا فاصله چندانی با سقف خود نداشته باشد.
صف سرمایه های نگران در بازار سکه

در حالی که هفته گذشته با اخبار و گمانه‌زنی‌های خوشبینانه‌ای نسبت به عاقبت معاهده برجام خاتمه یافت؛ گمانه‌زنی‌ها در این  هفته ناامیدکننده و پرچالش بود.

اخبار مساعد هفته گذشته از دیدار ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه،  با دونالد ترامپ نشات می گرفت؛ ‌جایی که ماکرون نسبت به حصول توافق برای حفظ این معاهده بین‌المللی ابراز امیدواری کرد. این مساله به بازگشت نسبی آرامش در بازار سکه منجر شد؛‌ جایی که پس از اعمال محدودیت‌های دستوری بر بازار ارز، عرصه اصلی حضور معامله‌گران بود. بدین ترتیب قیمت سکه در بازار نقدی تا پایین‌تر از سطح ۱۷۵۰ هزار تومان نزول کرد و به تبع آن قیمت در بازار آتی نیز مسیر نزولی را با شدت در پیش گرفت. این روند تا جایی ادامه داشت که قیمت قرارداد در سررسید اردیبهشت، پایین‌تر از قیمت سکه در بازار نقدی شد. در این میان نزدیک شدن به اولین موعد تحویل سکه‌های پیش‌خرید شده نیز انتظار برای افزایش عرضه در فضای کم‌التهاب‌تر بازار را رقم زد و مزید بر علت شد تا قیمت سکه در نزدیک‌ترین سررسید با سرعت بیشتری به نرخ پیش‌فروش (۱۵۹۰ هزار تومان)‌ میل کند.

اما هفته اخیر با اخبار متفاوتی دنبال شد. در وهله اول ماکرون در بازگشت از سفر خود از ایالات متحده این‌گونه اظهار داشت که علی‌رغم تمایل شخص او به حفظ برجام، برآورد وی آن است که ترامپ از این معاهده خارج خواهد شد. این مساله اولین محرک قیمت‌ها در بازار شد.

در حالی‌که سران کشور‌های اروپایی در کنار روسیه و چین بر لزوم نگهداشت این توافق تاکید می‌کردند؛ بروز چهره دیگری از برخورد‌های نظامی در سوریه که با تلفات جانی برای برخی از نیروهای ایرانی همراه شد؛ موج دیگری از تنش‌‌ها را به همراه داشت. در حالی که در اقدام‌های قبل کشور یا گروه خاصی مسولیت حملات را بر عهده نگرفته بود؛ این بار ایالات متحده با تایید حمله توسط نیروهای اسراییلی، فضای معادلات منطقه‌ای را وارد فاز جدیدی کرد. اخباری که به نظر می‌رسد برای تحریک و انداختن توپ در زمین کشورمان برداشته می‌شود.

این اقدام‌ها در مرحله بعدی با اظهارات نتانیاهو ادامه داده شد. جایی که وی مدعی شد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد ایران بر تعهدات هسته‌ای خود پایبند نبوده است. اگر چه تاکنون واکنش طرفین به اعتبار این سخنان کاملا متفاوت بوده اماتاثیر بسزایی بر بار منفی پیش‌بینی‌ها نسبت به تصمیمات هفته بعد ایالات متحده داشته است.

این اخبار در کنار تداوم تهدیدات مقام‌های امریکایی سبب شد تا دوباره زمزمه‌هایی از صعود نرخ دلار در بازار آزاد به گوش برسد و قیمت سکه در بازار نقدی و آتی اوج گیرد.

قیمت سکه در بازار نقدی امروز به سطح ۱۹۶۰ الی ۱۹۷۰ هزار تومان رسید و قیمت قرارداد دورترین سررسید (دی ماه) در بازار آتی تا ۲۱۲۴.۵ هزار تومان پیش رفت که تا سقف قبلی خود (۲۱۳۸.۵ هزار تومان) فاصله چندانی ندارد.

«دنیای بورس» پیش از این به انتظار برای تغییرات مداوم جهت اخبار و موضع‌گیری‌های طرف امریکایی در رابطه با توافق لوزان تاکید بسیار کرده بود. مسلم به نظر می‌رسد که در هفته آتی نیز همین مساله در صدر عوامل تاثیرگذار بر بازار سکه قرار خواهد داشت و سایر عوامل در قیاس با آن در اولویت‌های بعدی قرار خواهند گرفت. همچنین می‌توان تاثیر این نوسان‌های خبری را در تعداد موقعیت‌های باز در قراردادهای آتی نیز مشاهده کرد. در برهه اخیر شاهد کاهش تعداد موقعیت‌های باز و تشدید رویکرد نوسان‌گیری در بازه‌های کوتاه‌مدت در میان فعالان بازار بودیم (البته در این بین افزایش سریالی وجه تضمین معاملات نیز کم‌اثر نبوده است).

با این حال تاکید مجدد بر رویه ترامپ مبنی بر شیوه غافلگیری خالی از لطف نیست. از دیگر سو گروه‌هایی از کشورهای مختلف در تلاش برای بررسی اسناد ارایه شده توسط نتانیاهو هستند تا بتوانند تصمیم قاطعی در این رابطه بگیرند.  از سمت مقابل مسولان داخلی نیز به لزوم کسب آمادگی برای خروج امریکا از برجام تاکید می‌کنند. بدین ترتیب باز هم انتظار می‌رود که در هفته پیش رو عوامل سیاسی بر سایر معیارهای تعیین‌کننده بازار غلبه داشته باشند. چرا که این اخبار به نوعی بزرگترین قطعات پازل انتظارات افراد از ادامه روند اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند.