ادامه بی‌تصمیمی واشنگتن درباره برجام

05:01 - 1400/01/18
با وجود سفر مقام‌های بلندپایه اروپایی به واشنگتن برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به ماندن در برجام اما رییس‌جمهور آمریکا همچنان سیاست مبهمی را در قبال توافق هسته‌ای و مساله ایران دنبال می‌کند.

هفته گذشته دونالد ترامپ به‌رغم تلاش امانوئل مکرون؛ رییس‌جمهور فرانسه، برای متقاعد کردن او به ماندن در برجام، دوباره لب به انتقاد از برجام گشود و ماندن یا نماندن در برجام را نامعلوم گذاشت. به گفته وی هیچ کسی نمی‌داند در ماه مه (۲۲ اردیبهشت) چه‌کار خواهم کرد. باید ببینم آیا توافقی تازه با پایه‌ای استوار را می‌توانیم شکل دهیم؛ این توافق موجود (برجام) پوسیده است و نباید هرگز حاصل می‌شد.

مکرون هم بعد از دیدارش با ترامپ می‌گوید: گمان می‌کند رییس‌جمهور آمریکا به دلایل سیاسی داخلی تصمیم به خروج کشورش از برجام خواهد گرفت. ظاهرا دیدار ترامپ و مرکل؛ صدراعظم آلمان نیز دستاورد مشخصی نداشته است. در عین حال پمپئو روز جمعه و پس از جلسه وزیران خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو با اشاره به برجام تاکید می‌کند: هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. تیم ما دراین باره دارد کار می‌کند. مطمئنم مذاکرات متعددی درباره خواسته رییس‌جمهور که به صراحت آن را اعلام کرده است، در پیش خواهیم داشت.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.

پیش‌تر در «دنیای بورس» خواندید: 4 سناریو برای برجام

در همین رابطه بخوانید:

آینده منطقه بدون برجام/ نیما صبوری (روزنامه گاردین)

اروپا به جای ترامپ سراغ ایران بیاید/ باربارا اسلاوین

تاثیر برجام بر روابط آمریکا و کره شمالی/ تحلیل نیوزویک

تا فروش نفت باشد، برجام هم هست

نفع تجاری و امنیتی برجام برای اروپا

تاکید اروپا بر پایبندی به برجام/ محمد باقر نوبخت

ارزیابی ظریف از روند آستانه

افشاگری جدید از شخصیت ترامپ