مذاکره اروپایی‌ها در معادن ایران

04:55 - 1400/01/18
در حالی که مذاکرات هسته‌ای سران کشورهای اروپایی درباره ضرب الاجل دونالد ترامپ برای خروج از برجام سناریوهای چندگانه‌ای را به دنبال دارد و البته محتمل‌ترین گزینه هم به خروج آمریکا از برجام ادعا می‌شود که سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به تعیین تکلیف برجام منتظر مانده‌اند و در بسیاری عرصه‌ها سردرگمی و انتظار گزینه اصلی سرمایه‌گذاران جدید خارجی در شرایط فعلی است. با این اوصاف معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای کنفرانسی به لندن سفر کرده است، از احتمال نهایی شدن سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری سوییسی‌ها روی معادن مس و روی ایران خبر داد.

به گزارش رویترز، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدور که برای کنفرانسی به لندن رفته است، به عنوان سیاست‌گذار حوزه معدن می‌گوید: ایران قرارداد سرمایه‌گذاری ۲ میلیارددلاری درباره پروژه‌های مس و فولاد را به‌رغم تهدیدهای آمریکا درباره تحریم‌ها با اروپایی‌ها نهایی می‌کند.

مذاکرات اولیه با سرمایه‌گذاران سوییس برای توسعه معدن مهدی‌آباد در حال انجام است. این معدن یکی از بزرگ‌ترین معادن فلز روی در جهان است. اگرچه ایران بیش از ۳۵ سال تجربه در این کار دارد، اما مجموعه امیدوار است اروپایی‌ها در معادن ایران سرمایه‌گذاری کنند. ایران روابط خوبی با اروپایی‌ها در زمینه واردات و صادرات و سرمایه‌گذاری دارد که برای هر دو طرف شرکت ایرانی و اروپایی سودآور بوده است.

منابع معدنی غنی از سنگ آهن گرفته تا طلا به علاوه انرژی ارزان در ایران سرمایه‌گذاران زیادی را جذب می‌کند. این‌در حالی است که دونالد ترامپ اخیرا تهدید کرده است که از توافق هسته‌ای با ایران کنار می‌کشد، اما ظاهرا شرکای اروپایی آن‌ها در این زمینه با ترامپ همراه نیستند.