نوسان محدود طلا پیش از انتشارGDP آمریکا

04:53 - 1400/01/18
پس از افت نسبتا ملموس قیمت طلا در دو جلسه معاملاتی اخیر به تبع رشد شاخص دلار و همچنین کاهش تنش‌های ژئوپولیتیکی در شبه جزیره کره، این محصول در آستانه انتشار گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا نوسان قیمتی محدود را در روز جاری تجربه می‌کند.
نوسان محدود طلا پیش از انتشارGDP آمریکا

شاخص دلار از در روزهای اخیر رشدی ملموس را تجربه کرده و این نماگر هم اکنون به بالاترین سطح در سه ماه و نیم اخیر رسیده است. افزایش بازده اسناد خزانه آمریکا و همچنین تزلزل یورو پس از اعلام تداوم سیاست های پولی انبساطی از سوی بانک مرکزی اروپا از جمله دلایل تقویت شاخص دلار به حساب می آیند. در پی این امر تقاضا برای طلا از پسوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری افتی ملموس را تجربه کرده است.

در عین حال روز گذشته رئپوسای جمهور کره شمالی و کره جنوبی  با یکدیگر دیدار کردند. این نخستین بار پس از جنگ دو کره بود که رهبر کره شمالی پا به خاک کره جنوبی گذاشت. مذاکرات دو کره در حالی انجام می شود که قرار است در آینده نزدیک رهبر کره شمالی با رئیس جمهور آمریکا نیز دیداری داشته باشد. این رویداد ریسک ژئوپولیتیکی در شبه جزیره کره را پایین آورده و همین امر نیز به کاهش تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن منجر شده است.

در این میان عصر امروز قرار است گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل ابتدایی سال جاری میلادی منتشر شود. نتیجه این گزارش می تواند شاخص دلار را به میزان معناداری دچار نوسان کند و از این طریق بر بازار طلا اثری پررنگ بگذارد. در آستانه این انتشار این گزارش، فضای محافظه کارانه ای بر بازار طلا حاکم شده و همین ام نیز نوسان محدود قیمت این محصول را در پی داشته است.

بدین ترتیب هر اونس طلا در قراردادهای ماه ژوئن بازار کامکس در روز جمعه با رشد قیمتی 50 سنتی به 1318/4 دلار رسیده و این محصول در بازار نقدی نیز 65 سنت گران شده و در سطح 1317/6 دلار قرار گرفته است.