تخفیف‌‌های 50 درصدی سیمان‌ ایرانی

04:30 - 1400/01/18
فعالان سیمان معتقدند تولیدکننده ایرانی مجبور است به دلیل مازاد تولید، سیمان را حدود 20 دلار بفروشد و این در حالی است که در دنیا سیمان زیر قیمت 40 دلار به فروش نمی‌رسد.

بر مبنای آمار رسمی ارایه شده میزان مصرف سیمان ایران در سال گذشته حدود 3 درصد رشد داشت و البته با وجود این میزان رشد مصرف، آمارها نشان می‌دهد مازاد تولید سیمان در سال گذشته 15 تا 18 میلیون تن بود.

علی‌محمد بُد؛ فعال سیمانی در گفت‌وگو با «تسنیم» با اعلام اینکه واحدهای تولیدی برای زنده ماندن و فعالیت مجبور به ارزان فروشی شده اند، تاکید دارد: همین ارزان فروشی واحدهای تولیدی اگر چه باعث شده در بازارهای صادراتی از جمله عراق همچنان سهم خود را حفظ کنند اما تا کی واحدها می‌توانند ارزان‌فروشی کنند؟ از دید فعالان سیمانی دولت باید در این رابطه در نقش مداخله‌گر مساعدت لازم را انجام دهد تا قیمت تمام‌شده کالا برای تولیدکننده گران تمام نشود.

بر مبنای آماری که این فعال سیمانی ارایه می‌دهد، در دنیا سیمان زیر 40 دلار به فروش نمی‌رسد، اما در ایران تولیدکننده مجبور است به دلیل مازاد تولید سیمان را حدود 20 دلار بفروشد. به گفته تولیدکندگان استقرار زیر ساخت برای حمل‌ونقل سیمان نیز البته ضرورت دارد؛ بدین ترتیب به ادعای آنان اگر با همکاری راه آهن زیر ساخت حمل و نقل سیمان فراهم شود بخشی از مشکلات تولیدکنندگان این حوزه برطرف می‌شود.