مروری بر هفته پر رونق فلزات‌پایه

04:23 - 1400/01/18
معاملات فلزات پایه در بازار لندن این هفته با رونق قابل توجهی مواجه شد و بیشتر محصولات معاملاتی این بازار رشد قیمت هفتگی را به ثبت رساندند. رالی قیمت آلومینیوم به تبع تحولات مربوط به تحریم شرکت روسال از سوی خزانه داری آمریکا بر فضای معاملات دیگر فلزات نیز تاثیر مثبت گذاشت.
مروری بر هفته پر رونق فلزات‌پایه

با وجود افت شاخص دلار در اولین روز معاملاتی این هفته، این نماگر در نهایت توانست با افزایشی 0/55 درصدی به معاملات هفتگی پایان دهد. رشد ملموس شاخص دلار ناشی از انتشار برخی گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا همچون تعداد مجوزهای ساختمانی و تولیدات صنعتی  و همچنین اعلام برخی گزارش های ناامیدکننده از بریتانیا و آلمان بود. موضع گیری رئیس بانک مرکزی بریتانیا در زمینه قطعی نبودن افزایش نرخ بهره این کشور نیز در تضعیف ملموس پوند و تقویت دلار تاثیر شایانی داشت. در این میان رسیدن بازده اسناد خزانه دوساله آمریکا به رقم 2/45 درصد که بالاترین سطح از سپتامبر 2008 تاکنون به حساب می آید نیز در تقویت ارزش دلار به ویژه در اواخر هفته تاثیر شایانی داشت. رشد ملموس شاخص دلار در این هفته نتوانست از افزایش قیمت در بازار فلزات پایه جلوگیری کند اما میزان رشد قیمت این محصول را از طریق کاهش تقاضا بوسیله استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری کمی محدود کرد.

بازار فلزات جو مثبت این هفته خود را بیشتر مدیون رالی قیمت آلومینیوم بود. معاملات آلومینیوم در هفته‌ای که گذشت کماکان متاثر از تحریم هفته گذشته شرکت روسال از سوی خزانه داری آمریکا قرار داشت. تقاضا برای آلومینیوم در این هفته به حدی بالا رفت که پریمیوم این محصول در بسیاری از بازارهای نقدی نقاط مختلف رشدی بیش از 20 درصد را پشت سرگذاشت.

همچنین برخی از شرکتهای بزرگ فعال در صنعت آلومینیوم همچون ریو تینتو و آلکوا در اثر تحولات مربوط به تحریم شرکت روسال مجبور به اعلام وضعیت فورس ماژور در مورد برخی از قراردادهای فروش آلومینیوم خود شدند. در عین حال  بازار فلزات لندن نیز نام روسال را از فهرست نام های تجاری مجاز در این بازار خارج کرد.

در اواخر هفته اما کمی جو معاملات آلومینیوم آرام‌تر شد. بانک ANZ در گزارشی اعلام کرد که دولت روسیه تصمیم دارد پس از تحریم روسال از سوی خرانه داری آمریکا، کمک های مالی را به این شرکت تخصیص دهد. در عین حال خبرهایی نیز از مذاکره مقامات روسال با شرکت های چینی به منظور تامین آلومینای مورد نیاز این شرکت شنیده شد. انتشار این اخبار در کنار آغاز روند شناسایی سود، آلومینیوم را در دو روز پایانی هفته به محدوده منفی کشاند.

این هفته گزارش های مهمی از اقتصاد چین به بازارها مخابره شد. بر طبق اعلام مرکز آمار ملی چین، نرخ رشد اقتصادی این کشور در فصل ابتدایی سال جاری به 6/8 درصد رسید که این رقم منطبق با پیش‌بینی‌ها بود. با این وجود تولیدات صنعتی ماه مارس نرخ رشد سالانه ای برابر با شش درصد را پشت سرگذاشت که این رقم کمتر از برآوردها بود و همین امر نیز نگرانی‌هایی را میان فعالان بازار فلزات در زمینه چشم انداز تقاضای این محصولات از سوی چین برانگیخت.

در این میان  نهاد مذکور در گزارشی  اعلام کرد که قیمت خانه‌های نوساز در 70 شهر بزرگ چین در ماه مارس رشد سالانه‌ای برابر با 4/9 درصد را تجربه کرده است. این در حالی است که نرخ رشد در ماه فوریه 5/2 درصد بوده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد سیاست‌های سختگیرانه دولت چین برای مقابله با حباب قیمت در بازار مسکن تا حدی تاثیرگذار بوده است. با آرام‌تر شدن نرخ رشد قیمت مسکن در چین، نگرانی‌هایی در زمینه چشم‌انداز تقاضا برای فلزات از سوی این بخش در ماه‌های پیش رو پدید آمد.

از دیگر اخبار مهم این هفته می توان به انتشار خبری در زمینه بروز کمبود عرضه در بازار روی اشاره کرد. گروه مطالعات بین المللی سرب و روی (ILZSG) در گزارشی اعلام کرد کمبود عرضه ای به میزان 11 هزار تن در بازار روی در 2 ماه ابتدایی سال 2018 وجود داشته است.

این هفته موجودی انبار آلومینیوم در بازار لندن افزایشی نسبتا ملموسی را تجربه کرد اما مس و روی همانند هفته گذشته با افت سطح ذخایر مواجه شدند.

مروری بر هفته پر رونق فلزات‌پایه12

همچنین تغییرات روزانه و هفتگی قیمت فلزات پایه در بازار فلزات لندن به شرح جدول زیر بوده است:

مروری بر هفته پر رونق فلزات‌پایه11