صعود قیمت انواع پلی‌اتیلن در بازارهای آسیایی

04:00 - 1400/01/18
در هفته‌ای که گذشت رونق مناسبی بر بازار انواع پلی‌اتیلن حاکم شد و قیمت‌ها در بازارهای وارداتی آسیا در مسیر صعودی قرار گرفتند.

پلاتس: برخی از معامله‌گران اعلام کردند که فعالان بازار پلی اتیلن سبک انتظار دارند تنش تجاری اخیر میان دو اقتصاد بزرگ جهان و وضع تعرفه بر واردات این محصول با منشا آمریکا به چین منجر به افزایش قیمت در آینده نزدیک شود. با این وجود باید به این نکته توجه کرد که در سال گذشته میلادی آمریکا تنها شش درصد از بازار وارداتی پلی اتیلن سبک چین را در اختیار داشت و وضع تعرفه وارداتی از سوی چین نیز نمی تواند چندان موجب تغییر قیمت در این بازار شود.

در این میان به تبع افزایش قیمت اتیلن در آسیا، برخی از تولیدکنندگان پلی‌اتیلن سبک خطی در شمال آسیا سطح تولید خود را در این هفته پایین آوردند که این امر در کنار افزایش نسبی تقاضا، از رشد قیمت در بازارهای وارداتی حمایت کرد. همچنین تعطیلی برخی از واحدهای تولید پلی‌اتیلن سنگین در ژاپن به کمبود عرضه و رشد قیمت این محصول در هفته اخیر منجر شد.

بدین ترتیب پلی اتیلن سبک در هفته منتهی به چهارشنبه گذشته تحت قرارداد سی اف آر شرق دور آسیا با رشدی 20 دلاری در سطح 1220 دلار قرار گرفت.  قیمت در قراردادهای سی اف آر جنوب شرق آسیا به همین میزان بالا رفت و به 1240 دلار رسید.

قیمت پلی اتیلن سبک خطی گرید بوتن در قرارداد سی‌اف‌آر شرق دور آسیا در روز چهارشنبه گذشته به 1180 رسید که این رقم نشان افزایش 20 دلاری قیمت در هفته اخیر است. در قراردادهای ‌ سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا قیمت با رشدی 10 دلاری  در سطح 1200 دلار قرار گرفت.

همچنین قیمت هر تن پلی اتیلن سنگین گرید فیلم تحت قرارداد سی‌اف‌آر شرق دور آسیا 30 دلار گران شد و در سطح 1340 قرار گرفت. در قرارداد سی‌‍‍‌‌اف‌آر جنوب شرق آسیا نیز  همین وضعیت حاکم بود و قیمت به 1360 دلار رسید.