پل ارتباطی بازار پول و ارز

03:40 - 1400/01/18
نوسان‌های نرخ ارز اگرچه این روزها در بالاترین سطح ممکن صورت می‌گیرد اما کارشناسان بانکی از زاویه دید عملکرد رفتار سیاست‌گذار پولی معتقدند دولت باید برای کنترل نرخ ارز با بهره‌گیری از روش‌های نوین شرایط مطلوب را در بازارها ایجاد کند.

نوسان‌های نرخ ارز این روزها فارغ از کندوکاو در عوامل تاثیرگذار آن در بالاترین سطح ممکن صورت می‌گیرد و البته دولت در مقام ناظر بر بازار کنترل نرخ را فعلا در دست نگرفته است. در این خصوص البته شنیده‌ها و سناریوهای متعددی در خصوص وضعیت کنونی و دلایل رسیدن آن به این نقطه در دو بعد اقتصادی و غیراقتصادی گفته شده اما همچنان نمای روشن و تمیزی در دست نیست.

کارشناسان بانکی البته تنها از زاویه دید عملکرد رفتارهای سیاست‌گذار پولی به دور از ابعاد قضیه معتقدند در سال‌های گذشته بانک مرکزی در مقام سیاست‌گذار پولی از دو ابزار تغییر نرخ سود بانکی و تزریق ارز، برای کنترل نرخ ارز استفاده کرد اما باید با بهره‌گیری از روش‌های نوین شرایط مطلوب را در بازارها ایجاد کرد؛ به طوریکه در این خصوص باید از توسعه بازار بدهی بهره جست. به اعتقاد پرویز عقیلی‌کرمانی؛ اقتصاددان و محمد فطانت؛ رییس سابق سازمان بورس تعدیل تدریجی نرخ ارز باعث می‌شود نیازی به فشار بر منابع بانکی برای کنترل این بازار وجود نداشته باشد و اصلاحات بانک‌ها، مستقل از شرایط بازار ارز صورت گیرد.

مشروح خبر را اینجا بخوانید.