مجوز زیست محیطی برای 6 پتروشیمی

6 طرح پتروشیمی مجوزهای زیست محیطی را در چابهار دریافت کردند که سه واحد یوتیلیتی و پشتیبان واحدهای دیگر هستند.

عبدالرحیم کردی؛ مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفت‌وگو با «نیپنا» با بیان این که هر واحد صنعتی به ویژه واحدهای پتروشیمی تا زمانی که مجوزهای زیست محیطی را اخذ نکند موفق به راه‌اندازی و احداث نخواهد شد، اظهار کرد:‌ از مجموع 18 طرح که برای ساخت پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار تهیه شده است 6 طرح موفق به اخذ مجوزهای زیست محیطی شده است.

از 6 واحد پتروشیمی که مجوز را دریافت کرده‌اند سه واحد یوتیلیتی هستند و به عنوان پشتیبان واحدهای پتروشیمی دیگر در راستای تامین آب، برق و زیرساخت‌ها فعالیت می‌کنند و البته سه واحد دیگر شروع به ساخت کرده‌اند.

بر مبنای آمار ارایه شده یکی از واحدهای پتروشیمی که در منطقه آزاد چابهار وارد مراحل اجرایی شد، تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و هر واحد پتروشیمی تا پایان زنجیره از 1.2 میلیارد دلار تا 1.7 میلیاردلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. اگر سه واحد پتروشیمی که وارد مراحل اجرایی شده‌اند با حداقل سرمایه‌ مورد نیاز 1.2 میلیارد دلار در نظر بگیریم اتمام آن‌ها به 3.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

به گفته مدیران‌ زمان اتمام پروژه‌های پتروشیمی در چابهار به زمان انتقال خط لوله گاز وابسته است واین طرح‌ها با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده روند اجرای کار خود را با سرعت انتقال خط گاز به این منطقه تنظیم کردند. براساس برنامه‌‌ریزی‌ها با خط لوله انتقال گاز، 20 تا 22 ماه دیگر کار احداث این طرح‌ها به اتمام می‌رسد.

Submitted by admin on