ارزش واگذاری‌های معدنی ایمیدرو

03:38 - 1400/01/18
جمع دارایی‌های واگذار شده ایمیدرو بیش از 31 هزار میلیارد تومان است که 60 درصد این دارایی به مبلغ 16.3 هزار میلیارد تومان به عنوان رد دیون پرداخت شد.

مهدی کرباسیان؛ رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ارزش 31 هزار میلیارد تومانی دارایی‌های واگذار شده و میزان رد دیون آن تصریح کرد: به جز مبلغ پرداختی بابت رد دیون، 2.9 هزار میلیارد تومان نیز به نهادهای عمومی غیردولتی در قالب سهام عدالت داده شد.

از دید مدیران ایمیدرو واگذاری‌های انجام شده به شکل غیرتخصصی و بدون توجه به ماهیت بخش معدن و صنایع معدنی صورت گرفت و به همین دلیل مشکلاتی نیز به دنبال داشت. بررسی کارشناسی ایمیدرو در ارتباط با واگذاری‌ها نشان می‌دهد این امر شکست زنجیره ارزش و زنجیره تامین بخش معدن و صنایع معدنی، معادن زغال‌سنگ و ذوب آهن اصفهان را به همراه داشته است.

بررسی مزبور نمایانگر این است که واگذاری دارایی ایمیدرو به نهادهای عمومی غیردولتی، بی‌توجهی به توسعه در مجامع شرکت‌های مربوطه را به همراه داشته است؛ به گونه‌ای که برابر آمار موجود تا پایان سال 95 بیش از 40 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی و تعاونی صورت گرفت. 8 درصد سهام عدالت و بقیه 52 درصد در قالب رد دیون به شبه دولتی، نهادهای عمومی و نظامی صورت گرفت که از جمله می‌توان به فولاد خوزستان اشاره کرد.

در این میان مساله‌ای که از رهگذر این بررسی باید مورد توجه قرار گیرد این است که منابع حاصل از واگذاری دارایی ایمیدرو مرجوع نشده نشان می‌دهد مطالبات بابت 70 درصد وجوه حاصل از واگذاری‌ها به مبلغ بیش از 4 هزار و 600 میلیارد تومان تاکنون وصول نشده است.