سود ۲۱ درصدی بانک‌ها برگشت؟

03:31 - 1400/01/18
برخی بانک‌ها که تا پیش از این به نرخ سود مصوب پایبند بودند، بار دیگر به نرخ‌های قبلی برگشته و با سود ۲۱ درصد افتتاح حساب می‌کنند.

حدود هفت ماه از ابلاغ بخشنامه هشت‌بندی و تکلیفی بانک‌ مرکزی به بانک‌ها برای رعایت دقیق نرخ سود سپرده گذشته است. در شهریور سال گذشته، بانک‌ها موظف شدند نرخ‌های متفاوتی را که برای حساب سپرده اختصاص می‌دادند، حذف کرده و همه سپرده‌های جدید با سود حداکثر ۱۵ درصد جذب شود.

مدت کوتاهی نگذشت که شبکه بانکی به‌طور یکدست به سمت اجرای بخشنامه حرکت کرد و افتتاح حساب عمدتا بر اساس این دستورالعمل بود؛ به‌طوری‌که سود بالاتر از ۱۵ درصد حتی در صورت آوردن منابع کلان پرداخت نمی‌شد و از سوی دیگر ضوابط مربوطه ازجمله واریز و برداشت به حساب‌های مدت‌دار نیز تا حد زیادی اجرا می‌شد؛ اما بررسی‌های میدانی «ایسنا» از شعب بانک‌ها در روزهای ابتدایی سال جدید نشان می‌دهد با وجود اینکه درحال‌حاضر در بسیاری از بانک‌ها همچنان نرخ‌های مصوب اجرا می‌شود، ولی در این بین برخی از بانک‌هایی که کمتر به ضوابط سود توجه داشته و معمولا نرخ‌های بالاتری پرداخت می‌کردند به مشتری پیشنهاد افتتاح حساب سپرده با سود ۲۱ درصد را می‌دهند.