سوخت‌گیری سکه آتی برای ۹۷

03:07 - 1400/01/18
با بررسی روند معاملات در سال ۹۶ و ابهام از شرایط اقتصادی در سال آینده، دورنمای بازار آتی نیز متاثر از آن رویدادها ابهام به نظر می‌رسد.

بازار آتی سکه در بورس کالا در سال گذشته شرایط جذابی را تجربه کرد؛ اگرچه در نیمه اول امسال شاهد بازار کم رونقی بودیم ولی تکانه‌های قیمت دلار و افزایش بهای سکه گویی روحی جدید در کالبد این بازار دمید و شاهد افزایش محسوس حجم معاملات و رشد قیمت‌ها بودیم.

دورنمای بازار آتی در سال آینده تا حدودی مبهم است ولی برخی داده‌های تاثیرگذار در این بازار می‌تواند سمت و سوی معاملاتی آن را شفاف‌تر جلوه دهد اگرچه ریسک‌های بسیاری برای سال آینده متصور است.

تجمیع موارد فوق بازار آتی را در سال آینده در دو فاز مختلف ترسیم می‌کند؛ یعنی فاز اول رونق معاملات و ادامه حجم معاملات جذاب فعلی و دیگر ورود بازار به یک فاز آرامش و احتمال خروج سرمایه‌گذاری از این بازار مخصوصا در شرایطی که در ماه‌های اول سال جاری معامله‌گران به دروگری در این بازار مشغول بوده‌اند؛ رخدادی که در گذشته نیز تجربه شده و احتمال وقوع آن در سال ‌آینده و مخصوصا در ماه‌های ابتدایی تابستان وجود خواهد داشت. تمامی این موارد در شرایطی پیش بینی می‌شود که ریسک‌های جدیدی در این بازار محقق نشود و شرایط عادی بازار و حتی با دلار بالاتر از ۵ هزار تومان نیز تجربه شود.

تفصیل گزارش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.